|
|
(2 szerkesztő 176 közbeeső változata nincs mutatva) |
1. sor: |
1. sor: |
− | [[Kategória:Szerkesztő:Halbritt]]
| + | http://physics.bme.hu/BMETE11BG05_kov |
− | | + | |
− | A BME Fizika Intézet a mérnöki hallgatók fizika oktatásában jelentős szemléletváltást kíván bevezetni. A Fizika oktatás komoly problémája – mind középiskolai, mind egyetemi szinten – hogy az átadott ismeretek „absztrakt elméletek” szintjén maradnak, és a hallgatókban nem kapcsolódnak össze a fizikából tanult elvek a mindennapi életben tapasztalt jelenségekkel. Az alkotó mérnöki munka fontos részét képezi a természettudományos ismeretek kreatív alkalmazása, amit jól szemléltet az elmúlt évszázadban elért hihetetlen műszaki és informatikai fejlődés. Számtalan – ma már hétköznapinak számító – eszközt sorolhatnánk fel, melyeket modern fizikai alapkutatásokból kiinduló komoly mérnöki fejlesztéseknek köszönhetünk. Ezek alapján a képzésben nagy hangsúlyt kívánunk fektetni a fizika elveinek alkalmazására, mind a „hétköznapi jelenségek” megértése, mind a modern elektronikai/informatikai eszközök működési elveinek megismerése terén.
| + | |
− | | + | |
− | A kitűzött cél az, hogy a mérnök hallgatók megismerkedjenek azoknak az igen bonyolult technikai eszközöknek a fizikai működési elveivel, amelyekkel a pályájuk során szükségképpen találkozni fognak. Ennek érdekében mind a klasszikus mind a modern fizika témaköreit bemutató e-learning portál készült. A tananyag hagyományos fizika jegyzetek (pl. „Hudson-Nelson”, „Budó”, „Physics 2000”) törzsanyagának tudásbázisát és jórészt csak az interneten elérhető (pl. angol nyelvű Wikipedia) korszerű alkalmazásokhoz kapcsolódó információkat ötvözi egy koherens e-learning anyag formájában, melyhez mintegy száz saját készítésű nagyfelbontású kísérleti videó készül. Az anyag számos hivatkozást tartalmaz: a belső linkek a jegyzeten belüli kapcsolódó anyagrészek között egyszerű tájékozódást biztosítanak, a külső linkek pedig aktuális tudományos hírekre és más, a témához kapcsolódó érdekességekre mutatva (pl. érdekes Wikipedia oldalak, Nobel előadások, stb.) hasznos kiegészítésként szolgálnak. Jellegénél fogva a jegyzet közel áll a fiatal generáció internetes „információ szerzési kultúrájához”, így reményeink szerint alkalmas lesz az érdeklődés felkeltésére, és ezáltal az ismeretek magas szintű átadására
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | =="Fizika körülöttünk" e-learning jegyzet mérnököknek==
| + | |
− | *[[Tér és idő (GPK)|1. óra: Tér és idő]]
| + | |
− | *[[Mozgás és megjelenítése (GPK)|2. óra: mozgás és megjelenítése]]
| + | |
− | *[[Megmaradási törvények a fizikában (GPK)|3. óra: megmaradási törvények a fizikában]]
| + | |
− | *[[Rezgések és hullámok (GPK)|4. óra rezgések és hullámok]]
| + | |
− | | + | |
− | ==A többi==
| + | |
− | | + | |
− | *Hőtan
| + | |
− | **[[Rend és rendetlenség]]
| + | |
− | **[[Hideg-meleg]]
| + | |
− | | + | |
− | ==Fizika videótár==
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | A fizika videótár mintegy 100 kísérlet segítségével segíti a fizika tanítását a következő témakörökben:
| + | |
− | | + | |
− | *[[Mechanika kísérletek|Mechanika]]
| + | |
− | *[[Rezgés- és Hullámtan kísérletek]]
| + | |
− | *[[Elektromosságtan kísérletek|Elektromosságtan]]
| + | |
− | *[[optika kísérletek|Optika]]
| + | |
− | *[[Hőtan kísérletek|Hőtan]]
| + | |
− | | + | |
− | =="Fizika körülöttünk" e-learning jegyzet mérnököknek==
| + | |
− | | + | |
− | *Mechanika
| + | |
− | **[[Tér és idő]]
| + | |
− | **[[Mozgás és megjelenítése]]
| + | |
− | **[[Megmaradási törvények a mechanikában]]
| + | |
− | **[[Rezgések]]
| + | |
− | *Hőtan
| + | |
− | **[[Rend és rendetlenség]]
| + | |
− | **[[Hideg-meleg]]
| + | |
− | *[[Elektrosztatika|Elektromosságtan]]
| + | |
− | *[[Speciális relativitáselmélet]]
| + | |
− | *[[Kvantummechanika]]
| + | |
− | *[[Szilárdtestfizika]]
| + | |
− | | + | |
− | Kiegészítő anyagok:
| + | |
− | | + | |
− | *[[Ellenőrző kérdések, példák (Fizika I.)|Példatár (mechanika, hőtan, elektrosztatika)]]
| + | |
− | *[[Matlab szimulációk|Matlab szimulációk (mechanika)]]
| + | |