„Középiskolásoknak ajánljuk” változatai közötti eltérés

A Fizipedia wikiből
 
(egy szerkesztő 6 közbeeső változata nincs mutatva)
4. sor: 4. sor:
 
{|style="width: 100%"
 
{|style="width: 100%"
 
|- valign="top"
 
|- valign="top"
|style="width: 200px"|[[Fájl:High tc.png|200px|center|link=Szupravezetés]]  
+
|style="width: 150px"|[[Fájl:Nobel_dijas_kiserletek.png|150px|center|link=Középiskolásoknak ajánljuk]]  
 
|style="width: 20px"|
 
|style="width: 20px"|
|<span style="font-size: 150%">Nobel-díjas kísérletek középiskolásoknak szakkör mérésleírásai</span>
+
|<span style="font-size: 150%">[http://felvi.physics.bme.hu/nobeldijas Nobel-díjas kísérletek középiskolásoknak szakkör] mérésleírásai</span>
  
 
*[[Szupravezetés (Nobel-díjas kísérletek középiskolásoknak)|Szupravezetés]]
 
*[[Szupravezetés (Nobel-díjas kísérletek középiskolásoknak)|Szupravezetés]]
13. sor: 13. sor:
 
*[[Folyadékkristályok polarizált fényben - az LCD kijelzőktől a maláriadiagnózisig (Nobel-díjas kísérletek középiskolásoknak)|Folyadékkristályok polarizált fényben - az LCD kijelzőktől a maláriadiagnózisig]]
 
*[[Folyadékkristályok polarizált fényben - az LCD kijelzőktől a maláriadiagnózisig (Nobel-díjas kísérletek középiskolásoknak)|Folyadékkristályok polarizált fényben - az LCD kijelzőktől a maláriadiagnózisig]]
 
|}
 
|}
 +
 
== ==
 
== ==
 
{|style="width: 100%"
 
{|style="width: 100%"
 
|- valign="top"
 
|- valign="top"
|style="width: 200px"|[[Fájl:STM.ogv|200px|center|thumbtime=0|link=Mérések atomi méretskálán]]  
+
|style="width: 150px"|[[Fájl:kenyszer.jpg|150px|center|link=Középiskolásoknak ajánljuk]]  
 
|style="width: 20px"|
 
|style="width: 20px"|
 
|<span style="font-size: 150%">Kísérleti videók</span>
 
|<span style="font-size: 150%">Kísérleti videók</span>
 +
[http://fizipedia.bme.hu/index.php/K%C3%ADs%C3%A9rleti_vide%C3%B3k Böngéssz mintegy 150 kísérleti videó között ''' ''Fizipédia'' ''' portálon!]
  
 
|}
 
 
== ==
 
{|style="width: 100%"
 
|- valign="top"
 
|style="width: 200px"|
 
{|
 
|-
 
|[[Fájl:GaborDenes.jpg|x132px|center|link=Holográfia]]
 
|[[Fájl:hologram.jpg|x132px|center|link=Holográfia]]
 
|}
 
|style="width: 20px"|
 
|<span style="font-size: 150%">Holográfia</span>
 
 
Gábor Dénes (1900-1979) magyar születésű villamosmérnök és fizikus fejében 1947-ben fogant meg a holográfia alapötlete: a tárgyról érkező fény nem halad át egy lencsén, amely  leképezné a fényérzékeny filmre (mint az a hagyományos fényképezésben történik), hanem közvetlenül rászóródik a fényérzékeny lemezre, egy másik, ún. referencia fényhullámmal együtt. Amikor a tárgyról érkező fényhullám és a referencia fényhullám összeadódik, a fényérzékeny lemezen interferenciakép keletkezik, amely a tárgyról érkezett hullámra vonatkozó teljes, háromdimenziós információt rögzíti.
 
A hologramfelvétel készítéséhez koherens, egyszínű fényt kiadó fényforrásra van szükség (pl. a napfény vagy az izzólámpa fénye nem alkalmas erre). Nem csoda, hogy a holográfia tudományterülete csak az 1960-as évek elejétől, a lézer feltalálásával indult igazán látványos fejlődésnek. Az a néhány év azonban, ami ekkor következett – ekkor bontakoztak ki olyan, ma is virágzó kutatási területek, mint a holografikus optikai elemek, a holografikus interferometria, a számítógépes holográfia, a reflexiós holográfia – elég volt, hogy meggyőzze a Svéd Tudományos Akadémia bizottságát: 1971-ben Gábor Dénesnek ítélték a fizikai Nobel-díjat. Azóta a holográfia még számos jelentős területtel bővült, mint pl. a holografikus adattárolás vagy a holografikus biztonságtechnika.
 
 
A látványos, háromdimenziós kép visszaadásán kívül különösen izgalmas tulajdonsága a hologramnak, hogy az információ másképp oszlik el rajta, mint a hagyományos információtároló eszközökön (pl. a fényképen, a DVD-n vagy a számítógép mágneses merevlemezén). A hologramot kis darabokra törve is minden darabban a teljes tárgyinformáció megőrződik.
 
 
'''A mérés során megismerkedhettek a holográfia fortélyaival, és mindenki készíthet egy hologramot magának.'''
 
 
'''[[Holográfia|A mérés részletes leírását itt találjátok meg.]]'''
 
|}
 
 
== ==
 
{|style="width: 100%"
 
|- valign="top"
 
|style="width: 200px"|[[Fájl:LCD_small.jpg|200px|center|link=Folyadékkristályok polarizált fényben - az LCD kijelzőktől a maláriadiagnózisig]]
 
|style="width: 20px"|
 
|<span style="font-size: 150%">Folyadékkristályok polarizált fényben - az LCD kijelzőktől a maláriadiagnózisig</span>
 
 
Pierre-Gilles de Gennes francia fizikus 1991-ben kapott Nobel-díjat polimerekben és folyadékkristályokban lezajló rendeződési folyamatok leírásáért. A folyadékkristály-kijelzők  óriási technikai jelentősége már a Nobel-díj odaítélésekor is nyilvánvaló volt, bár akkor még távol állt a a technikai fejlettség a napjaink okostelefonjaiban vagy televízióiban használt nagy felbontású LCD kijelzőktől. (Az LCD betűszó az angol liquid crystal display kezdőbetűiből áll össze.) A folyadékkristály-cellákhoz nagyon hasonlóan működik az a műszer, amit a [http://magnetooptics.phy.bme.hu/research/topics/high-sensitivity-diagnosis-of-malaria-via-magnetically-induced-linear-dichroism/ BME Fizikai Intézet kutatói] a maláriafertőzés nagyon érzékeny kimutatására fejlesztettek ki. A maláriafertőzést okozó paraziták a vörösvértestekből hosszúkás, ún. hemozoin kristályokat hoznak létre, melyek mágneses viselkedésük miatt külső mágneses térben egy irányba rendezhetők - ezt használja ki az egyedülálló érzékenységű diagnosztikai műszer, mellyel kollégáink többek között egy,  [https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/2015/press.html 2015-ben Nobel-díjjal is jutalmazott], maláriagyógyszer hatását vizsgálják.
 
 
'''A mérés első felében kísérletezve megismerhetitek, hogyan működik egy folyadékkristály-kijelző, majd kipróbálhatjátok, hogyan lehet egy mágnes és polarizált fény segítségével a maláriafertőzést jelző hemozoin kristályokat kimutatni. (A mérésen természetesen nem fertőzött vért, hanem szintetikus kristályokat használunk.)'''   
 
     
 
'''[[Folyadékkristályok polarizált fényben - az LCD kijelzőktől a maláriadiagnózisig|A mérés részletes leírását itt találjátok meg.]]'''
 
 
|}
 
|}
  
 
== ==
 
== ==

A lap jelenlegi, 2018. szeptember 24., 15:32-kori változata

Középiskolásoknak szervezett programjainkról, illetve BME TTK fizikus és mamtematikusképzéséről részletesen olvashatsz a http://felvi.ttk.bme.hu oldalon.

További hasznos tartalmak:

Nobel dijas kiserletek.png
Nobel-díjas kísérletek középiskolásoknak szakkör mérésleírásai

Kenyszer.jpg
Kísérleti videók

Böngéssz mintegy 150 kísérleti videó között Fizipédia portálon!