„Fizika laboratórium - Fizikus MSc, kutatófizikus szakirány” változatai közötti eltérés
19. sor: | 19. sor: | ||
==Laborvezetők== | ==Laborvezetők== | ||
− | *Szg - Fülöp Gergő, <email> fulop.gergo kukac gmail.com < | + | *Szg - Fülöp Gergő, <email> fulop.gergo kukac gmail.com </email> |
*DMM - Csonka Szabolcs, <email> csonka kukac dept.phy.bme.hu </email> | *DMM - Csonka Szabolcs, <email> csonka kukac dept.phy.bme.hu </email> | ||
*L-in - Halbritter András, <email> halbritt kukac freemail.hu </email> | *L-in - Halbritter András, <email> halbritt kukac freemail.hu </email> | ||
*Scope - Makk Péter, <email> peter.makk kukac gmail.com </email> | *Scope - Makk Péter, <email> peter.makk kukac gmail.com </email> | ||
+ | |||
+ | ==Műszerleírások== | ||
+ | *[[media:???.pdf|SRS ??? lock-in]] | ||
+ | *[[media:???.pdf|Tektronix ??? oscilloscope]] | ||
+ | *[[media:???.pdf|Keithley 2001 DMM]] | ||
+ | *[[media:???.pdf|Lakeshore temperature controller]] | ||
==Elvárások a jegyzőkönyvvel kapcsolatban== | ==Elvárások a jegyzőkönyvvel kapcsolatban== |
A lap 2011. szeptember 9., 21:48-kori változata
Szerkesztés alatt!! a hivatalos lap a http://dept.phy.bme.hu/education/szilfiz_labor.html oldalon található!
Tartalomjegyzék |
Tárgy adatok (2011 ősz)
- Tárgykód: BMETE11MF02
- Követelmény: 0/0/6/F/6
- Nyelv: magyar
- Jelenléti követelmények: A legalább elégséges félévközi jegy megszerzésének szükséges feltétele valamennyi mérésvezérlési feladat és a laboratóriumi mérés teljesítése. Indokolt hiányzás esetén két pótmérési lehetőséget biztosítunk.
- Félévközi számonkérések: A mérésvezérlési feladatokról, illetve a laboratóriumi mérésekről készült jegyzőkönyvek elektronikus beküldése a mérést követő hétvége, vasárnap este 24 óráig a e-mail címre a tanszéki web oldalon megadott formában. A jegyzőkönyv különeljárási díj fizetése mellett maximum két hét késéssel nyújtható be.
- A félév végi osztályzat kialakítása: a mérésvezérlési feladatokról, illetve a laboratóriumi mérésekről készült jegyzőkönyvek értékelése alapján
- Konzultációk: hétfő 14-18 (előzetes egyeztetés alapján); oktatók: Csonka Szabolcs, Halbritter András, Mihály György.
Mérési feladatok
- Számítógépes mérésvezérlés (Szg)
- Mérésvezérlési feladatok
Laborvezetők
- Szg - Fülöp Gergő,
- DMM - Csonka Szabolcs,
- L-in - Halbritter András,
- Scope - Makk Péter,
Műszerleírások
Elvárások a jegyzőkönyvvel kapcsolatban
A kondenzált anyagok fizikája modul speciális laboratóriumának kísérletei során egy kutatólaboratóriumban folyó munkához hasonló feladatok, problémák jelennek meg. A kérdésfeltevés mindig jelenségorientált, a feladatok a közelmúlt központi kutatási területeihez kapcsolódnak. Az írott jegyzet sok segítséget nyújt, a kísérletek megvalósításhoz mégis nagyfokú önállóság kell. A rendelkezésre álló eszközpark lehetőséget biztosít a saját, eredeti elképzelések kipróbálására is.
A jegyzőköny szerepe - ezen a szinten - eltér a korábban megszokottaktól: nem egy munkafolyamat dokumentálása, hanem sokkal inkább egy önálló kutatási eredmény bemutatása. Ebben a kurzusban közelíteni lehet az eredmények "tudományos közlemény"-ként való prezentálásához. Egy rövid cikk szokásos szerzete:
- problémafelvetés, előzmények, célkitűzés
- rövid előrejelzés az elért eredményekről (hogy érdemes-e tovább olvasni)
- vizsgált rendszer, kísérleti technika
- mérési eredmények tárgyszerű bemutatása, a fontos megfigyelések kiemelésével
- a kísérletek értelmezése, adatok kiértékelése (összehasonlítás irodalmi adatokkal)
- következtetések
Mellékletben célszerű csatolni az elvégzett munka egyéb dokumentumait, ami egy "tudományos közlemény"-be nem foglalható. Ilyen pl. a mérésvezérlő program saját fejlesztésű része, bonyolultabb kapcsolási rajz, stb.
A számítástechnikai lehetőségek kihasználásával (viszonylag kis ráfordítással) nyomdai színvonalú anyag készíthető. Napjainkban a folyóiratok elektronikus formában kérik a közlemények beküldését, s megfelelő támogatást nyújtanak az általuk előírt formai követelmények teljesítéséhez - ezek használhatók akár a jegyzőkönyv megírásához is. A szoftver-ismeretek alkalmazásnál talán még fontosabb a kísérleti eredményeket bemutató ábrák szerkesztése: egy jó ábra hatékonyabban közli az információt, mint bármely szöveg.