Erőtan I. - 2.1.4

A Fizipedia wikiből
A lap korábbi változatát látod, amilyen Bacsi (vitalap | szerkesztései) 2013. április 12., 19:39-kor történt szerkesztése után volt.

Navigáció Pt·1·2·3
Kísérleti fizika gyakorlat 1.
Gyakorlatok listája:
  1. Deriválás
  2. Integrálás
  3. Mozgástan
  4. Erőtan I.
  5. Erőtan II.
  6. Munka, energia
  7. Pontrendszerek
  8. Merev testek I.
  9. Merev testek II.
  10. Rugalmasság, folyadékok
  11. Rezgések I.
  12. Rezgések II.
  13. Hullámok
Erőtan I.
Feladatok listája:
  1. Erőtan I. - 2.1.2
  2. Erőtan I. - 2.1.4
  3. Erőtan I. - 2.1.7
  4. Erőtan I. - 2.1.9
  5. Erőtan I. - 2.1.14
  6. Erőtan I. - 2.1.16
  7. Erőtan I. - 2.1.26
  8. Erőtan I. - 2.1.30
  9. Erőtan I. - 2.1.35
  10. Erőtan I. - 2.1.38
  11. Erőtan I. - 2.1.48
  12. Erőtan I. - 2.3.1
  13. Erőtan I. - 2.4.1
  14. Erőtan I. - 2.4.4
  15. Erőtan I. - 2.4.7
© 2012-2013 BME-TTK, TÁMOP4.1.2.A/1-11/0064

Feladat

  1. Egy autót \setbox0\hbox{$4\,\mathrm{\frac{m}{s^{2}}}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% gyorsulással indítanak. A vezető az 5. másodperc végén akadályt pillant meg és \setbox0\hbox{$1 \,\mathrm{s}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% telik el a fékezés megkezdéséig. Hány métert halad az autó az akadály megpillantása után, ha a fék a kerekeket teljesen lefékezi? Mennyit haladt volna, ha a vezető azonnal fékez? A lefékezett autó és az úttest közötti súrlódási tényező \setbox0\hbox{$0,5$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%.

Megoldás

  1. Ha \setbox0\hbox{$t$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% ideig gyorsult az autó egyenletes \setbox0\hbox{$a$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% gyorsulással, akkor a gyorsulás után a sebessége \setbox0\hbox{$v=at$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%. Ezután kezdődik meg a fékezés, melynek során fellépőerőket az ÁBRÁn ábrázoltuk.

ÁBRA

Függőleges irányban az autó egyensúlyban van, ezért \setbox0\hbox{$N=F_{g}=mg$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%. Vízszintes irányban van gyarsulása az autónak, melyet \setbox0\hbox{$m a_{f}=S$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% határoz meg. A súrlódási erőt \setbox0\hbox{$S=\mu N$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% szerint számolhatjuk ki. Ezek alapján \setbox0\hbox{$a_{f}=\mu g$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%.
A megálláshoz szükséges idő \setbox0\hbox{$t_{f}=\frac{v}{a_{f}}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%. Az ezalatt megtett út pedig
\[s=\frac{a_{f}}{2}t_{f}^{2}=\frac{a^{2}}{2\mu g}t^{2}\]
A feladat első kérdése arra vonatkozik, amikor az autó az akadály megpillantása előtti \setbox0\hbox{$t_{0}=5\,\mathrm{s}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% időtartam után még \setbox0\hbox{$\Delta t=1\,\mathrm{s}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% ideig gyorsult. Ekkor fékezéstől a megállásig
\[s_{u}=\frac{a^{2}}{2\mu g}(t_{0}+\Delta t)^{2}=57,6\,\mathrm{m}\]
utat tesz meg. A fékezés előtti \setbox0\hbox{$\Delta t$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% idő alatt pedig
\[s_{e}=\frac{a}{2}\left((t_{0}+\Delta t)^{2}-t_{0}^{2}\right)=22\,\mathrm{m}\]
utat tett meg. Így összesen az első esetben az autó \setbox0\hbox{$79,6\,\mathrm{m}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% tesz meg az akadály megpillantásától a teljes megállásig.
A másik esetben csak \setbox0\hbox{$t_{0}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% ideig gyorsul az autó, és rögtön megkezdődik a fékezés. Ekkor
\[s'=\frac{a^{2}}{2\mu g}t_{0}^{2}=40 \,\mathrm{m}\]
utat tesz meg az autó.