Fizika laboratórium - Fizikus MSc, kutatófizikus szakirány

A Fizipedia wikiből
A lap korábbi változatát látod, amilyen Halbritt (vitalap | szerkesztései) 2011. szeptember 9., 21:42-kor történt szerkesztése után volt.

Szerkesztés alatt!! a hivatalos lap a http://dept.phy.bme.hu/education/szilfiz_labor.html oldalon található!

Tartalomjegyzék

Tárgy adatok (2011 ősz)

  • Tárgykód: BMETE11MF02
  • Követelmény: 0/0/6/F/6
  • Nyelv: magyar
  • Laborgyakorlat-vezetők: Halbritter András, Csonka Szabolcs, Makk Péter (mérésvezérlések),

Tóvári Endre (SC), Kocsis Vilmos (MOKE), Fehér Titusz (ESR)

  • Jelenléti követelmények:

A legalább elégséges félévközi jegy megszerzésének szükséges feltétele valamennyi mérésvezérlési feladat és a laboratóriumi mérés teljesítése. Indokolt hiányzás esetén két pótmérési lehetőséget biztosítunk.

  • Félévközi számonkérések:

A mérésvezérlési feladatokról, illetve a laboratóriumi mérésekről készült jegyzőkönyvek elektronikus beküldése a mérést követő hétvége, vasárnap este 24 óráig a e-mail címre a tanszéki web oldalon megadott formában. A jegyzőkönyv különeljárási díj fizetése mellett maximum két hét késéssel nyújtható be.

  • A félév végi osztályzat kialakítása: a mérésvezérlési feladatokról, illetve a laboratóriumi mérésekről készült jegyzőkönyvek értékelése alapján
  • Konzultációk: hétfő 14-18 (előzetes egyeztetés alapján); oktatók: Csonka Szabolcs, Halbritter András, Mihály György.

Mérési feladatok

PID szabályzás, DMM programozás, high TC minta fázisátalakulása (DMM)
Lock-in programozás, termikus zaj, fluktuáció-disszipáció tétel (L-in)
Oszcilloszkóp programozás, atomi méretű kontaktusok (Scope)

Laborvezetők

  • Szg - Fülöp Gergő,
  • L-in - Halbritter András,
  • Scope - Makk Péter,

Elvárások a jegyzőkönyvvel kapcsolatban

A kondenzált anyagok fizikája modul speciális laboratóriumának kísérletei során egy kutatólaboratóriumban folyó munkához hasonló feladatok, problémák jelennek meg. A kérdésfeltevés mindig jelenségorientált, a feladatok a közelmúlt központi kutatási területeihez kapcsolódnak. Az írott jegyzet sok segítséget nyújt, a kísérletek megvalósításhoz mégis nagyfokú önállóság kell. A rendelkezésre álló eszközpark lehetőséget biztosít a saját, eredeti elképzelések kipróbálására is.

A jegyzőköny szerepe - ezen a szinten - eltér a korábban megszokottaktól: nem egy munkafolyamat dokumentálása, hanem sokkal inkább egy önálló kutatási eredmény bemutatása. Ebben a kurzusban közelíteni lehet az eredmények "tudományos közlemény"-ként való prezentálásához. Egy rövid cikk szokásos szerzete:

  • problémafelvetés, előzmények, célkitűzés
  • rövid előrejelzés az elért eredményekről (hogy érdemes-e tovább olvasni)
  • vizsgált rendszer, kísérleti technika
  • mérési eredmények tárgyszerű bemutatása, a fontos megfigyelések kiemelésével
  • a kísérletek értelmezése, adatok kiértékelése (összehasonlítás irodalmi adatokkal)
  • következtetések

Mellékletben célszerű csatolni az elvégzett munka egyéb dokumentumait, ami egy "tudományos közlemény"-be nem foglalható. Ilyen pl. a mérésvezérlő program saját fejlesztésű része, bonyolultabb kapcsolási rajz, stb.

A számítástechnikai lehetőségek kihasználásával (viszonylag kis ráfordítással) nyomdai színvonalú anyag készíthető. Napjainkban a folyóiratok elektronikus formában kérik a közlemények beküldését, s megfelelő támogatást nyújtanak az általuk előírt formai követelmények teljesítéséhez - ezek használhatók akár a jegyzőkönyv megírásához is. A szoftver-ismeretek alkalmazásnál talán még fontosabb a kísérleti eredményeket bemutató ábrák szerkesztése: egy jó ábra hatékonyabban közli az információt, mint bármely szöveg.