„Mérnöki fizika (GPK)” változatai közötti eltérés

A Fizipedia wikiből
("Fizika körülöttünk" e-learning jegyzet mérnököknek)
1. sor: 1. sor:
 
[[Kategória:Szerkesztő:Halbritt]]
 
[[Kategória:Szerkesztő:Halbritt]]
  
A BME Fizika Intézet a mérnöki hallgatók fizika oktatásában jelentős szemléletváltást kíván bevezetni. A Fizika oktatás komoly problémája – mind középiskolai, mind egyetemi szinten – hogy az átadott ismeretek „absztrakt elméletek” szintjén maradnak, és a hallgatókban nem kapcsolódnak össze a fizikából tanult elvek a mindennapi életben tapasztalt jelenségekkel. Az alkotó mérnöki munka fontos részét képezi a természettudományos ismeretek kreatív alkalmazása, amit jól szemléltet az elmúlt évszázadban elért hihetetlen műszaki és informatikai fejlődés. Számtalan – ma már hétköznapinak számító – eszközt sorolhatnánk fel, melyeket modern fizikai alapkutatásokból kiinduló komoly mérnöki fejlesztéseknek köszönhetünk. Ezek alapján a képzésben nagy hangsúlyt kívánunk fektetni a fizika elveinek alkalmazására, mind a „hétköznapi jelenségek” megértése, mind a modern elektronikai/informatikai eszközök működési elveinek megismerése terén.
+
A BME Fizika Intézet a mérnöki hallgatók fizika oktatásában jelentős szemléletváltást kíván bevezetni. A Fizika oktatás komoly problémája – mind középiskolai, mind egyetemi szinten – hogy az átadott ismeretek „absztrakt elméletek” szintjén maradnak, és a hallgatókban nem kapcsolódnak össze a fizikából tanult elvek a mindennapi életben tapasztalt jelenségekkel. Az alkotó mérnöki munka fontos részét képezi a természettudományos ismeretek kreatív alkalmazása, amit jól szemléltet az elmúlt évszázadban elért hihetetlen műszaki és informatikai fejlődés. Számtalan – ma már hétköznapinak számító – eszközt sorolhatnánk fel, melyeket modern fizikai alapkutatásokból kiinduló komoly mérnöki fejlesztéseknek köszönhetünk. Ezek alapján a képzésben nagy hangsúlyt kívánunk fektetni a fizika elveinek alkalmazására, mind a „hétköznapi jelenségek” megértése, mind a modern elektronikai/informatikai eszközök működési elveinek megismerése terén. Ezenkívül a képzésben kiemelkedő szerepet kapnak a fizikai alapjelenségeket bemutató demonstrációs kísérletek.
 
+
A kitűzött cél az, hogy a mérnök hallgatók megismerkedjenek azoknak az igen bonyolult technikai eszközöknek a fizikai működési elveivel, amelyekkel a pályájuk során szükségképpen találkozni fognak. Ennek érdekében mind a klasszikus mind a modern fizika témaköreit bemutató e-learning portál készült. A tananyag hagyományos fizika jegyzetek (pl. „Hudson-Nelson”, „Budó”, „Physics 2000”) törzsanyagának tudásbázisát és jórészt csak az interneten elérhető (pl. angol nyelvű Wikipedia) korszerű alkalmazásokhoz kapcsolódó információkat ötvözi egy koherens e-learning anyag formájában, melyhez mintegy száz saját készítésű nagyfelbontású kísérleti videó készül. Az anyag számos hivatkozást tartalmaz: a belső linkek a jegyzeten belüli kapcsolódó anyagrészek között egyszerű tájékozódást biztosítanak, a külső linkek pedig aktuális tudományos hírekre és más, a témához kapcsolódó érdekességekre mutatva (pl. érdekes Wikipedia oldalak, Nobel előadások, stb.) hasznos kiegészítésként szolgálnak. Jellegénél fogva a jegyzet közel áll a fiatal generáció internetes „információ szerzési kultúrájához”, így reményeink szerint alkalmas lesz az érdeklődés felkeltésére, és ezáltal az ismeretek magas szintű átadására
+
 
+
  
 
==Tervezett tematika==
 
==Tervezett tematika==
22. sor: 19. sor:
  
  
*[[Rend és rendetlenség (GPK)|Rend és rendetlenség]]
+
==Demonstrációs kísérleteket bemutató videók (150 kísérlet)==
 
+
==A többi==
+
 
+
*Hőtan
+
**[[Rend és rendetlenség]]
+
**[[Hideg-meleg]]
+
 
+
==Fizika videótár==
+
 
+
 
+
A fizika videótár mintegy 100 kísérlet segítségével segíti a fizika tanítását a következő témakörökben:
+
 
+
 
*[[Mechanika kísérletek|Mechanika]]
 
*[[Mechanika kísérletek|Mechanika]]
 
*[[Rezgés- és Hullámtan kísérletek]]
 
*[[Rezgés- és Hullámtan kísérletek]]
40. sor: 25. sor:
 
*[[optika kísérletek|Optika]]
 
*[[optika kísérletek|Optika]]
 
*[[Hőtan kísérletek|Hőtan]]
 
*[[Hőtan kísérletek|Hőtan]]
 
=="Fizika körülöttünk" e-learning jegyzet mérnököknek==
 
 
*Mechanika
 
**[[Tér és idő]]
 
**[[Mozgás és megjelenítése]]
 
**[[Megmaradási törvények a mechanikában]]
 
**[[Rezgések]]
 
*Hőtan
 
**[[Rend és rendetlenség]]
 
**[[Hideg-meleg]]
 
*[[Elektrosztatika|Elektromosságtan]]
 
*[[Speciális relativitáselmélet]]
 
*[[Kvantummechanika]]
 
*[[Szilárdtestfizika]]
 
 
Kiegészítő anyagok:
 
 
*[[Ellenőrző kérdések, példák (Fizika I.)|Példatár (mechanika, hőtan, elektrosztatika)]]
 
*[[Matlab szimulációk|Matlab szimulációk (mechanika)]]
 

A lap 2017. január 12., 18:53-kori változata


A BME Fizika Intézet a mérnöki hallgatók fizika oktatásában jelentős szemléletváltást kíván bevezetni. A Fizika oktatás komoly problémája – mind középiskolai, mind egyetemi szinten – hogy az átadott ismeretek „absztrakt elméletek” szintjén maradnak, és a hallgatókban nem kapcsolódnak össze a fizikából tanult elvek a mindennapi életben tapasztalt jelenségekkel. Az alkotó mérnöki munka fontos részét képezi a természettudományos ismeretek kreatív alkalmazása, amit jól szemléltet az elmúlt évszázadban elért hihetetlen műszaki és informatikai fejlődés. Számtalan – ma már hétköznapinak számító – eszközt sorolhatnánk fel, melyeket modern fizikai alapkutatásokból kiinduló komoly mérnöki fejlesztéseknek köszönhetünk. Ezek alapján a képzésben nagy hangsúlyt kívánunk fektetni a fizika elveinek alkalmazására, mind a „hétköznapi jelenségek” megértése, mind a modern elektronikai/informatikai eszközök működési elveinek megismerése terén. Ezenkívül a képzésben kiemelkedő szerepet kapnak a fizikai alapjelenségeket bemutató demonstrációs kísérletek.

Tervezett tematika

  1. Tér és idő
  2. Erő és mozgás
  3. Megmaradási törvények a fizikában
  4. Rezgések és hullámok
  5. Elektrosztatika
  6. Az elektromos áram
  7. Elektromos töltések mozgása statikus mágneses térben
  8. Mozgó töltések és áramok által keltett tér
  9. Időben változó elektromos és mágneses terek kapcsolata
  10. Mágnesség és mágneses adattárolás
  11. Egyszerű RL, RC, RLC körök megoldásai
  12. Életünk és az elektromágneses hullámok
  13. Optika és információ


Demonstrációs kísérleteket bemutató videók (150 kísérlet)