„Fizika M1 - Gépészmérnöki mesterszak” változatai közötti eltérés
(→Tematika) |
(→Tematika) |
||
12. sor: | 12. sor: | ||
[http://dept.phy.bme.hu/gpk/1_elektromagneses_hullamok,_a_foton_fogalma.pdf '''Elektromágneses hullámok, a foton fogalma'''] <br /> | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/1_elektromagneses_hullamok,_a_foton_fogalma.pdf '''Elektromágneses hullámok, a foton fogalma'''] <br /> | ||
− | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/lezerek.pdf '''Lézerek működése és alkalmazásai''']; optikai kísérletek bemutatása <br /> | + | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/lezerek.pdf '''Lézerek működése és alkalmazásai''']; optikai kísérletek bemutatása: fényforrások spektruma <br /> |
[http://dept.phy.bme.hu/gpk/3_elektron-hullamok_-_elektronmikroszkop.pdf '''Elektron-hullámok – elektronmikroszkóp'''] <br /> | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/3_elektron-hullamok_-_elektronmikroszkop.pdf '''Elektron-hullámok – elektronmikroszkóp'''] <br /> | ||
[http://dept.phy.bme.hu/gpk/4_szilard_testek_szerkezete,_szimmetriak.pdf '''Szilárd testek szerkezete, szimmetriák''']; kísérletek: piezoelektromos kristályok és piezo-mozgatók <br /> | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/4_szilard_testek_szerkezete,_szimmetriak.pdf '''Szilárd testek szerkezete, szimmetriák''']; kísérletek: piezoelektromos kristályok és piezo-mozgatók <br /> |
A lap 2015. szeptember 24., 17:36-kori változata
Tartalomjegyzék |
2015. őszi félév
A Fizika M1 tárgy a modern szilárdtestfizikai és anyagtudományi ismereteket számos alkalmazáson keresztül mutatja be. Az előadások során néhány kvantummechanikai jelenség és értelmezésük is előkerül: ez elkerülhetetlen a kristályos anyagok elektromos, optikai és mágneses tulajdonságainak megértéséhez.
A lézerfizikai jelenségek és eszközök, mágneses- és piezo-szenzorok, valamint a korszerű nanotechnológiai eljárások témakörében érdekes kísérletek lesznek bemutatva.
Tematika
Elektromágneses hullámok, a foton fogalma
Lézerek működése és alkalmazásai; optikai kísérletek bemutatása: fényforrások spektruma
Elektron-hullámok – elektronmikroszkóp
Szilárd testek szerkezete, szimmetriák; kísérletek: piezoelektromos kristályok és piezo-mozgatók
Szerkezetvizsgálati módszerek
Kristályok dinamikája
Szilárd testek elektronszerkezete
Fémek és félvezetők vezetési jelenségei
Nanoelektronika
Szenzorok
Mágnesség, spintronika
Szupravezetés, szupravezető eszközök
Az előadások kivonatai (a jelszó ismeretében) letölthetőek az előadás címén keresztül. Ezeket érdemes kinyomtatni, majd az előadáson erre jegyzetelni. A kivonatok önmagukban nem elegendőek az előadások megértéshez, ahhoz a szóban elhangzó magyarázatokat is hallani kell – ezért (és a demonstrációk megtekintéséért) érdemes előadásra járni.
A tárgy adatai
- Előadó: Mihály György(TTK Fizika Tanszék)
- Tantárgykód: BMETE15MX27
- Követelmények: 2/0/0/f
- Kredit: 2
- Nyelv: magyar
- Félévközi számonkérések:
A félév során két zárthelyi dolgozat lesz:
- október 19. (hétfő) 10:15-12:00; F29, KF76, KF38
- december 7. (hétfő) 10:15-12:00; F29, KF76, KF38
A zárthelyi dolgozatok egyenként 40% fölötti eredmény esetén eredményesek.
Tiszteletben tartjuk a 1/2013. (I. 30.) sz. dékáni utasítást, mely értelmében, ha egy hallgató a zárthelyi írásakor meg nem engedett eszközt használ, elégtelent kap az egész tantárgyból és a féléve érvénytelen.
- Félévközi jegy
Az előadásokon jelenléti ívet vezetünk. Azok esetében, akik a foglalkozások 70%-án jelen voltak, az érdemjegy megállapításánál a két (egyenként eredményes) zárthelyi átlagához 10%-ot hozzáadunk, egyébként a zárthelyik átlagával számolunk.
2 (elégséges) 40% -
3 (közepes) 55% -
4 (jó) 70% -
5 (jeles) 85% -
- Egyéb feltételek
Mindenki legfeljebb egy zárthelyit pótolhat, de azt esetleg kétszer
- két pótzárthelyit tartunk a szorgalmi időszakban. Minden hallgató legfeljebb az egyiken vehet részt (akinek két sikertelen zh-ja van, nem kaphat aláírást)
- egy további pót-pótzárthelyit tartunk a pótlási héten. Két feladatsor lesz, amelyiken mindenki a pótlandó (egy) zárthelyijét pótolhatja. A lefedett előadások azonosak az eredeti ZH-ban szereplőkkel.
A tantárgy célkitűzése
A tárgy célja a korszerű természettudományos világszemlélet kialakítása; a modellalkotási készség fejlesztése. Olyan egyetemi szintű fizikai ismeretek elsajátítása, amelyek elengedhetetlenek a XXI. századi technika világában eligazodni és alkotni akaró mérnök munkájához.