„Fizika M1 - Gépészmérnöki mesterszak” változatai közötti eltérés

A Fizipedia wikiből
(Az előző év előadásai)
(Az előző év előadásai)
37. sor: 37. sor:
  
 
[http://dept.phy.bme.hu/gpk/8-11_eloadasok_osszefoglalasa.pdf '''Második rész összefoglalása''']
 
[http://dept.phy.bme.hu/gpk/8-11_eloadasok_osszefoglalasa.pdf '''Második rész összefoglalása''']
 
  
  

A lap 2017. augusztus 22., 16:10-kori változata


Tartalomjegyzék

2017. őszi félév

A Fizika M1 kurzus a kristályos anyagok optikai, elektromos és mágneses tulajdonságait a modern szilárdtestfizika eszközeivel tárgyalja. A tudományterület eredményei rövid időn belül alkalmazásokban hasznosulnak, sok esetben nanotechnológia megoldások révén. A korszerű alkalmazások ismertetésén túlmenően több kísérlet is bemutatásra kerül, pl. lézer eszközök, mágneses- és piezo-szenzorok,fázisérzékeny detektálás (PSD), szupravezetés, stb..

Az előző év előadásai

Az előadások kivonatai (a jelszó ismeretében) letölthetőek az előadás címén keresztül. Kivonatok helyenként rövid értelemező leírásokat is tartalmaznak. A csillag jelzett részletesebb levezetések gondolatmenetét érdemes megérteni, de nem lesznek visszakérdezve a zárthelyiken.

Bevezető előadás: Szenzorok; alkalmazás: piezo, kapacitív, mágneses és optikai szenzorok; kísérlet: sub-Angström pozicionálás alagútárammal.

Elektromágneses hullámok, a foton fogalma; interferencia-jelenségek alkalmazása szerkezetmeghatározásra, alak- és távolságmérésre

Lézerek működése; lézer alkalmazások; fényforrások spektruma, lézerek

Elektron-hullámok; elektronmikroszkóp

Szilárd testek szerkezete, szimmetriák; inverziós szimmetria hiánya --> magnetooptikai alkalmazások

Szerkezetvizsgálati módszerek; szinkrotron-, elektron- és neutronszórás

Első rész összefoglalása

Szilárd testek elektronszerkezete; fémek, félvezetők

Nanoelektronika; félvezető lézerek és diódák, ballisztikus transzport, memrisztor

Mágnesség, spintronika; mágneses adattárolás; spin-szelep

Szupravezetés; szupravezető alkalmazások (NMR, MRI, SQUID), Maglev; magas hőmérsékletű szuparavezetők

Kitekintés: CERN-i kutatások; kísérleti kitekintés: fázisérzékeny detektálás (PSD)

Második rész összefoglalása


Az előadások kivonatát célszerű kinyomtatni, majd az előadáson erre jegyzetelni. Az előadások megértéshez a szóban elhangzó magyarázatokat is hallani kell: ezért (és a kísérletek megtekintéséért) érdemes előadásra járni.

A tárgy adatai

  • Előadó: Pályi András(TTK Fizika Tanszék)
  • Tantárgykód: BMETE15MX27
  • Követelmények: 2/0/0/f
  • Kredit: 2
  • Nyelv: magyar

  • Félévközi számonkérések:

A félév során két zárthelyi dolgozat lesz:

A zárthelyi dolgozatok egyenként 40 pont feletti eredmény esetén eredményesek (a 40 pontos már eredményes, a maximálisan elérhető pontszám egy zárhelyinél 100 pont).

Tiszteletben tartjuk a 1/2013. (I. 30.) sz. dékáni utasítást, mely értelmében, ha egy hallgató a zárthelyi írásakor meg nem engedett eszközt használ, elégtelent kap az egész tantárgyból és a féléve érvénytelen.


  • Félévközi jegy

Az előadásokon jelenléti ívet vezetünk. Azok esetében, akik a foglalkozások (azaz az előadások + konzultáció) 70%-án jelen voltak, az érdemjegy megállapításánál a két (egyenként eredményes) zárthelyi átlagpontszámához 10-et hozzáadunk, egyébként a zárthelyik átlagával számolunk.
2 (elégséges) : 40 - 55
3 (közepes) : 55 - 70
4 (jó) : 70 - 85
5 (jeles) : 85 -
(az aláhúzott érték a jegyhez tartozó alsó határ)

  • Egyéb feltételek

Mindenki legfeljebb egy zárthelyit pótolhat, de azt esetleg kétszer

  • A pótzárthelyin két feladatsor lesz, és mindenki a pótlandó (egy) zárthelyijét pótolhatja. A lefedett előadások azonosak az eredeti ZH-ban szereplőkkel.
  • A pót-pótzárthelyin szintén két feladatsor lesz, és mindenki a pótlandó (egy) zárthelyijét pótolhatja. A lefedett előadások azonosak az eredeti ZH-ban szereplőkkel.

A tantárgy célkitűzése

A tárgy célja a korszerű természettudományos világszemlélet kialakítása; a modellalkotási készség fejlesztése. Olyan egyetemi szintű fizikai ismeretek elsajátítása, amelyek elengedhetetlenek a XXI. századi technika világában eligazodni és alkotni akaró mérnök munkájához.