„Fizika M1 - Gépészmérnöki mesterszak” változatai közötti eltérés
(→2017. őszi félév) |
|||
21. sor: | 21. sor: | ||
A félév során két zárthelyi dolgozat lesz, előreláthatólag a 7. és 13. előadások időpontjában, azaz október 16-án és december 4-én. | A félév során két zárthelyi dolgozat lesz, előreláthatólag a 7. és 13. előadások időpontjában, azaz október 16-án és december 4-én. | ||
− | A zárthelyi dolgozatok egyenként 40 pont feletti eredmény esetén eredményesek (a 40 pontos már eredményes, a maximálisan elérhető pontszám egy | + | A zárthelyi dolgozatok egyenként 40 pont feletti eredmény esetén eredményesek (a 40 pontos már eredményes, a maximálisan elérhető pontszám egy zárthelyinél 100 pont). |
Tiszteletben tartjuk a [http://www.gpk.bme.hu/images/gepeszkar/doku/Szabalyzatok/Dekani_utasitas_(1-2013)_a_tanulmanyi_kovetelmenyek_teljesitesehez_kapcsolodo_szabalytanalsagok_egyseges_kezeleserol.pdf 1/2013. (I. 30.) sz.] dékáni utasítást, mely értelmében, ha egy hallgató a zárthelyi írásakor meg nem engedett eszközt használ, elégtelent kap az egész tantárgyból és a féléve érvénytelen. <br /> | Tiszteletben tartjuk a [http://www.gpk.bme.hu/images/gepeszkar/doku/Szabalyzatok/Dekani_utasitas_(1-2013)_a_tanulmanyi_kovetelmenyek_teljesitesehez_kapcsolodo_szabalytanalsagok_egyseges_kezeleserol.pdf 1/2013. (I. 30.) sz.] dékáni utasítást, mely értelmében, ha egy hallgató a zárthelyi írásakor meg nem engedett eszközt használ, elégtelent kap az egész tantárgyból és a féléve érvénytelen. <br /> | ||
27. sor: | 27. sor: | ||
*'''Félévközi jegy''' | *'''Félévközi jegy''' | ||
− | Az előadásokon jelenléti ívet vezetünk. Azok esetében, akik az előadások (a két reguláris zárthelyit is beleértve) 70%-án jelen voltak, az érdemjegy megállapításánál a két (egyenként eredményes) zárthelyi átlagpontszámához 10-et hozzáadunk, egyébként a zárthelyik átlagával számolunk. <br /> | + | Az előadásokon jelenléti ívet vezetünk. Azok esetében, akik az előadások (a két reguláris zárthelyit is beleértve) legalább 70%-án, azaz legalább 10 alkalommal, jelen voltak, az érdemjegy megállapításánál a két (egyenként eredményes) zárthelyi átlagpontszámához 10-et hozzáadunk, egyébként a zárthelyik átlagával számolunk. <br /> |
2 (elégséges) : <u>40</u> - 55<br /> | 2 (elégséges) : <u>40</u> - 55<br /> | ||
3 (közepes) : <u>55</u> - 70<br /> | 3 (közepes) : <u>55</u> - 70<br /> |
A lap 2017. szeptember 1., 17:40-kori változata
2017. őszi félév
- A tárgy adatai
Előadó: Pályi András (TTK Fizika Tanszék)
Időpont: hétfő 10:15-12:00
Helyszín: KF76, F29; a félév első két előadása, szeptember 4-én és 11-én, biztosan a KF76-ban lesz.
Tantárgykód: BMETE15MX27
Követelmények: 2/0/0/f
Kredit: 2
Nyelv: magyar
- Félévközi számonkérések
A félév során két zárthelyi dolgozat lesz, előreláthatólag a 7. és 13. előadások időpontjában, azaz október 16-án és december 4-én.
A zárthelyi dolgozatok egyenként 40 pont feletti eredmény esetén eredményesek (a 40 pontos már eredményes, a maximálisan elérhető pontszám egy zárthelyinél 100 pont).
Tiszteletben tartjuk a 1/2013. (I. 30.) sz. dékáni utasítást, mely értelmében, ha egy hallgató a zárthelyi írásakor meg nem engedett eszközt használ, elégtelent kap az egész tantárgyból és a féléve érvénytelen.
- Félévközi jegy
Az előadásokon jelenléti ívet vezetünk. Azok esetében, akik az előadások (a két reguláris zárthelyit is beleértve) legalább 70%-án, azaz legalább 10 alkalommal, jelen voltak, az érdemjegy megállapításánál a két (egyenként eredményes) zárthelyi átlagpontszámához 10-et hozzáadunk, egyébként a zárthelyik átlagával számolunk.
2 (elégséges) : 40 - 55
3 (közepes) : 55 - 70
4 (jó) : 70 - 85
5 (jeles) : 85 -
(az aláhúzott érték a jegyhez tartozó alsó határ)
- Egyéb feltételek
Mindenki legfeljebb egy zárthelyit pótolhat, de azt esetleg kétszer.
A pótzárthelyin két feladatsor lesz, és mindenki a pótlandó (egy) zárthelyijét pótolhatja. A lefedett előadások azonosak az eredeti ZH-ban szereplőkkel.
A pót-pótzárthelyin szintén két feladatsor lesz, és mindenki a pótlandó (egy) zárthelyijét pótolhatja. A lefedett előadások azonosak az eredeti ZH-ban szereplőkkel.
Információk - 2016. őszi félév
A Fizika M1 kurzus a kristályos anyagok optikai, elektromos és mágneses tulajdonságait a modern szilárdtestfizika eszközeivel tárgyalja. A tudományterület eredményei rövid időn belül alkalmazásokban hasznosulnak, sok esetben nanotechnológia megoldások révén. A korszerű alkalmazások ismertetésén túlmenően több kísérlet is bemutatásra kerül, pl. lézer eszközök, mágneses- és piezo-szenzorok,fázisérzékeny detektálás (PSD), szupravezetés, stb..
- A tantárgy célkitűzése
A tárgy célja a korszerű természettudományos világszemlélet kialakítása; a modellalkotási készség fejlesztése. Olyan egyetemi szintű fizikai ismeretek elsajátítása, amelyek elengedhetetlenek a XXI. századi technika világában eligazodni és alkotni akaró mérnök munkájához.
- Előadások a 2016. őszi félévben
Az előadások kivonatai (a jelszó ismeretében) letölthetőek az előadás címén keresztül. Kivonatok helyenként rövid értelemező leírásokat is tartalmaznak. A csillag jelzett részletesebb levezetések gondolatmenetét érdemes megérteni, de nem lesznek visszakérdezve a zárthelyiken.
Bevezető előadás: Szenzorok; alkalmazás: piezo, kapacitív, mágneses és optikai szenzorok; kísérlet: sub-Angström pozicionálás alagútárammal.
Elektromágneses hullámok, a foton fogalma; interferencia-jelenségek alkalmazása szerkezetmeghatározásra, alak- és távolságmérésre
Lézerek működése; lézer alkalmazások; fényforrások spektruma, lézerek
Elektron-hullámok; elektronmikroszkóp
Szilárd testek szerkezete, szimmetriák; inverziós szimmetria hiánya --> magnetooptikai alkalmazások
Szerkezetvizsgálati módszerek; szinkrotron-, elektron- és neutronszórás
Szilárd testek elektronszerkezete; fémek, félvezetők
Nanoelektronika; félvezető lézerek és diódák, ballisztikus transzport, memrisztor
Mágnesség, spintronika; mágneses adattárolás; spin-szelep
Szupravezetés; szupravezető alkalmazások (NMR, MRI, SQUID), Maglev; magas hőmérsékletű szuparavezetők
Kitekintés: CERN-i kutatások; kísérleti kitekintés: fázisérzékeny detektálás (PSD)
Az előadások kivonatát célszerű kinyomtatni, majd az előadáson erre jegyzetelni. Az előadások megértéshez a szóban elhangzó magyarázatokat is hallani kell: ezért (és a kísérletek megtekintéséért) érdemes előadásra járni.