|
|
(2 szerkesztő 181 közbeeső változata nincs mutatva) |
1. sor: |
1. sor: |
− | [[Kategória:Szerkesztő:Mihaly]]
| + | http://physics.bme.hu/BMETE15MX27_kov |
− | [[Kategória:Gépészmérnök képzés]]
| + | |
− | [[Kategória:Fizika Tanszék]]
| + | |
− | [[Kategória:Általános fizika]]
| + | |
− | | + | |
− | ==2016. őszi félév==
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | A '''Fizika M1''' kurzus a kristályos anyagok optikai, elektromos és mágneses tulajdonságait a modern szilárdtestfizika eszközeivel tárgyalja. A tudományterület eredményei rövid időn belül alkalmazásokban hasznosulnak, sok esetben nanotechnológia megoldások révén. A korszerű <u>alkalmazások</u> ismertetésén túlmenően több ''kísérlet'' is bemutatásra kerül, pl. lézer eszközök, mágneses- és piezo-szenzorok,fázisérzékeny detektálás (PSD), szupravezetés, stb.. <br /><br />
| + | |
− | | + | |
− | ==Tematika==
| + | |
− | | + | |
− | szept. 5. Bevezető előadás: '''Szenzorok'''; alkalmazás: <u>szenzorok</u>; kísérlet: ''sub-Angström pozicionálás alagútárammal''.<br />
| + | |
− | szept. 12. '''Elektromágneses hullámok, a foton fogalma'''; <u>interferencia-jelenségek alkalmazása szerkezetmeghatározásra, alak- és távolságmérésre</u> <br />
| + | |
− | szept. 19. '''Lézerek működése'''; <u>lézer alkalmazások</u>; ''fényforrások spektruma, lézerek'' <br />
| + | |
− | szept. 26. '''Elektron-hullámok'''; <u>elektronmikroszkóp</u> <br />
| + | |
− | okt. 3. '''Szilárd testek szerkezete, szimmetriák'''; <u>inverziós szimmetria hiánya --> magnetooptikai alkalmazások</u><br />
| + | |
− | okt. 10. '''Szerkezetvizsgálati módszerek'''; <u>szinkrotron-, elektron- és neutronszórás</u> <br />
| + | |
− | okt. 17. '''Az 1-7 előadások összefoglalása''' <br />
| + | |
− | okt. 24. '''Szilárd testek elektronszerkezete'''; <u>metaanyagok</u> <br />
| + | |
− | okt. 31.'''Fémek és félvezetők vezetési jelenségei'''; <u>félvezető lézerek</u> <br />
| + | |
− | nov. 7. '''Nanoelektronika'''; <u>flash-memória, memrisztor</u> <br />
| + | |
− | nov. 14. '''Mágnesség, spintronika'''; <u>mágneses adattárolás</u>; ''spin-szelep'' <br />
| + | |
− | nov. 21. '''Szupravezetés'''; <u>szupravezető eszközök</u>, <u>Maglev</u><br />; kísérlet: ''fázisérzékeny detektálás''<br />
| + | |
− | nov. 28. '''A 8-12 előadások összefoglalása''';<br />
| + | |
− | dec. 5. Kitekintés: '''CERN-i kutatások''' <br />
| + | |
− | | + | |
− | Az előadások kivonatai (a jelszó ismeretében) letölthetőek az előadás címén keresztül. Ezeket érdemes kinyomtatni, majd az előadáson erre jegyzetelni. A kivonatok önmagukban nem elegendőek az előadások megértéshez, ahhoz a szóban elhangzó magyarázatokat is hallani kell – ezért (és a demonstrációk megtekintéséért) érdemes előadásra járni.
| + | |
− | | + | |
− | ==A tárgy adatai ==
| + | |
− | *Előadó: [http://dept.phy.bme.hu/staff/mihaly/mihaly_hu.html Mihály György](TTK Fizika Tanszék)
| + | |
− | *Tantárgykód: BMETE15MX27
| + | |
− | *Követelmények: 2/0/0/f
| + | |
− | *Kredit: 2
| + | |
− | *Nyelv: magyar<br /><br />
| + | |
− | *'''Félévközi számonkérések:'''
| + | |
− | | + | |
− | A félév során két zárthelyi dolgozat lesz: <br />
| + | |
− | | + | |
− | A zárthelyi dolgozatok egyenként 40 pont feletti eredmény esetén eredményesek (a maximálisan elérhető pontszám egy zárhelyinél 100 pont).
| + | |
− | | + | |
− | Tiszteletben tartjuk a [http://www.gpk.bme.hu/images/gepeszkar/doku/Szabalyzatok/Dekani_utasitas_(1-2013)_a_tanulmanyi_kovetelmenyek_teljesitesehez_kapcsolodo_szabalytanalsagok_egyseges_kezeleserol.pdf 1/2013. (I. 30.) sz.] dékáni utasítást, mely értelmében, ha egy hallgató a zárthelyi írásakor meg nem engedett eszközt használ, elégtelent kap az egész tantárgyból és a féléve érvénytelen. <br />
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | *'''Félévközi jegy'''
| + | |
− | | + | |
− | Az előadásokon jelenléti ívet vezetünk. Azok esetében, akik a foglalkozások 70%-án jelen voltak, az érdemjegy megállapításánál a két (egyenként eredményes) zárthelyi átlagpontszámához 10-et hozzáadunk, egyébként a zárthelyik átlagával számolunk. <br />
| + | |
− | 2 (elégséges) 40 - <br />
| + | |
− | 3 (közepes) 55 - <br />
| + | |
− | 4 (jó) 70 - <br />
| + | |
− | 5 (jeles) 85 - <br />
| + | |
− | | + | |
− | *'''Egyéb feltételek'''
| + | |
− | | + | |
− | Mindenki legfeljebb egy zárthelyit pótolhat, de azt esetleg kétszer
| + | |
− | | + | |
− | *mindegyik zh-hoz tartunk pótzárthelyit. Ezen két feladatsor lesz, és mindenki a pótlandó (egy) zárthelyijét pótolhatja. A lefedett előadások azonosak az eredeti ZH-ban szereplőkkel.
| + | |
− | | + | |
− | *egy további pót-pótzárthelyit tartunk a pótlási héten. Szintén két feladatsor lesz, és mindenki a pótlandó (egy) zárthelyijét pótolhatja. A lefedett előadások azonosak az eredeti ZH-ban szereplőkkel.<br />
| + | |
− | | + | |
− | ==A tantárgy célkitűzése==
| + | |
− | A tárgy célja a korszerű természettudományos világszemlélet kialakítása; a modellalkotási készség fejlesztése. Olyan egyetemi szintű fizikai ismeretek elsajátítása, amelyek elengedhetetlenek a XXI. századi technika világában eligazodni és alkotni akaró mérnök munkájához.<br />
| + | |