|
|
(2 szerkesztő 88 közbeeső változata nincs mutatva) |
1. sor: |
1. sor: |
− | [[Kategória:Szerkesztő:Mihaly]]
| + | http://physics.bme.hu/BMETE15MX27_kov |
− | [[Kategória:Gépészmérnök képzés]]
| + | |
− | [[Kategória:Fizika Tanszék]]
| + | |
− | [[Kategória:Általános fizika]]
| + | |
− | | + | |
− | ==2017. őszi félév ==
| + | |
− | | + | |
− | A '''Fizika M1''' kurzus a kristályos anyagok optikai, elektromos és mágneses tulajdonságait a modern szilárdtestfizika eszközeivel tárgyalja. A tudományterület eredményei rövid időn belül alkalmazásokban hasznosulnak, sok esetben nanotechnológia megoldások révén. A korszerű <u>'''alkalmazások'''</u> ismertetésén túlmenően több '''''kísérlet''''' is bemutatásra kerül, pl. lézer eszközök, mágneses- és piezo-szenzorok,fázisérzékeny detektálás (PSD), szupravezetés, stb.. <br />
| + | |
− | | + | |
− | == Az előző év előadásai ==
| + | |
− | | + | |
− | Az előadások kivonatai (a jelszó ismeretében) letölthetőek az előadás címén keresztül. Kivonatok helyenként rövid értelemező leírásokat is tartalmaznak. A csillag jelzett részletesebb levezetések gondolatmenetét érdemes megérteni, de nem lesznek visszakérdezve a zárthelyiken. <br /><br />
| + | |
− | | + | |
− | Bevezető előadás: [http://dept.phy.bme.hu/gpk/1_szenzorok.pdf '''Szenzorok''']; alkalmazás: <u>piezo, kapacitív, mágneses és optikai szenzorok</u>; kísérlet: ''sub-Angström pozicionálás alagútárammal''.<br />
| + | |
− | | + | |
− | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/2_elektromagneses_hullamok.pdf '''Elektromágneses hullámok, a foton fogalma''']; <u>interferencia-jelenségek alkalmazása szerkezetmeghatározásra, alak- és távolságmérésre</u> <br />
| + | |
− | | + | |
− | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/3_lezerek.pdf '''Lézerek működése''']; <u>lézer alkalmazások</u>; ''fényforrások spektruma, lézerek'' <br />
| + | |
− | | + | |
− | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/4_elektron_hullamtermeszete.pdf '''Elektron-hullámok''']; <u>elektronmikroszkóp</u> <br />
| + | |
− | | + | |
− | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/5_kristalyok_szerkezete.pdf '''Szilárd testek szerkezete, szimmetriák''']; <u>inverziós szimmetria hiánya --> magnetooptikai alkalmazások</u><br />
| + | |
− | | + | |
− | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/6_szerkezetvizsgálati_modszerek.pdf '''Szerkezetvizsgálati módszerek''']; <u>szinkrotron-, elektron- és neutronszórás</u> <br />
| + | |
− | | + | |
− | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/1-6_eloadasok_osszefoglalasa.pdf '''Első rész összefoglalása''']
| + | |
− | | + | |
− | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/7_szilard_testek_elektronszerkezete.pdf '''Szilárd testek elektronszerkezete''']; fémek, félvezetők <br />
| + | |
− | | + | |
− | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/8_nanoelektronika.pdf '''Nanoelektronika''']; <u>félvezető lézerek és diódák</u>, ballisztikus transzport, <u> memrisztor </u> <br />
| + | |
− | | + | |
− | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/9_magnesseg_spintronika.pdf '''Mágnesség, spintronika''']; <u>mágneses adattárolás</u>; ''spin-szelep'' <br />
| + | |
− | | + | |
− | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/10_szupravezetes.pdf '''Szupravezetés''']; <u>szupravezető alkalmazások (NMR, MRI, SQUID)</u>, <u>Maglev</u>; ''magas hőmérsékletű szuparavezetők''<br />
| + | |
− | | + | |
− | Kitekintés: [http://dept.phy.bme.hu/gpk/11_CERN.pdf '''CERN-i kutatások''']; kísérleti kitekintés: [http://dept.phy.bme.hu/gpk/11_PSD.pdf ''fázisérzékeny detektálás (PSD)''] <br />
| + | |
− | | + | |
− | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/8-11_eloadasok_osszefoglalasa.pdf '''Második rész összefoglalása''']
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | Az előadások kivonatát célszerű kinyomtatni, majd az előadáson erre jegyzetelni. Az előadások megértéshez a szóban elhangzó magyarázatokat is hallani kell: ezért (és a kísérletek megtekintéséért) érdemes előadásra járni.
| + | |
− | | + | |
− | ==A tárgy adatai ==
| + | |
− | *Előadó: [http://dept.physics.bme.hu/Palyi_Andras Pályi András](TTK Fizika Tanszék)
| + | |
− | *Tantárgykód: BMETE15MX27
| + | |
− | *Követelmények: 2/0/0/f
| + | |
− | *Kredit: 2
| + | |
− | *Nyelv: magyar<br /><br />
| + | |
− | *'''Félévközi számonkérések:'''
| + | |
− | | + | |
− | A félév során két zárthelyi dolgozat lesz: <br />
| + | |
− | | + | |
− | A zárthelyi dolgozatok egyenként 40 pont feletti eredmény esetén eredményesek (a 40 pontos már eredményes, a maximálisan elérhető pontszám egy zárhelyinél 100 pont).
| + | |
− | | + | |
− | Tiszteletben tartjuk a [http://www.gpk.bme.hu/images/gepeszkar/doku/Szabalyzatok/Dekani_utasitas_(1-2013)_a_tanulmanyi_kovetelmenyek_teljesitesehez_kapcsolodo_szabalytanalsagok_egyseges_kezeleserol.pdf 1/2013. (I. 30.) sz.] dékáni utasítást, mely értelmében, ha egy hallgató a zárthelyi írásakor meg nem engedett eszközt használ, elégtelent kap az egész tantárgyból és a féléve érvénytelen. <br />
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | *'''Félévközi jegy'''
| + | |
− | | + | |
− | Az előadásokon jelenléti ívet vezetünk. Azok esetében, akik a foglalkozások (azaz az előadások + konzultáció) 70%-án jelen voltak, az érdemjegy megállapításánál a két (egyenként eredményes) zárthelyi átlagpontszámához 10-et hozzáadunk, egyébként a zárthelyik átlagával számolunk. <br />
| + | |
− | 2 (elégséges) : <u>40</u> - 55<br />
| + | |
− | 3 (közepes) : <u>55</u> - 70<br />
| + | |
− | 4 (jó) : <u>70</u> - 85 <br />
| + | |
− | 5 (jeles) : <u>85</u> - <br />
| + | |
− | (az aláhúzott érték a jegyhez tartozó alsó határ)
| + | |
− | | + | |
− | *'''Egyéb feltételek'''
| + | |
− | | + | |
− | Mindenki legfeljebb egy zárthelyit pótolhat, de azt esetleg kétszer.
| + | |
− | | + | |
− | A pótzárthelyin két feladatsor lesz, és mindenki a pótlandó (egy) zárthelyijét pótolhatja. A lefedett előadások azonosak az eredeti ZH-ban szereplőkkel.
| + | |
− | | + | |
− | A pót-pótzárthelyin szintén két feladatsor lesz, és mindenki a pótlandó (egy) zárthelyijét pótolhatja. A lefedett előadások azonosak az eredeti ZH-ban szereplőkkel.<br />
| + | |
− | | + | |
− | ==A tantárgy célkitűzése==
| + | |
− | A tárgy célja a korszerű természettudományos világszemlélet kialakítása; a modellalkotási készség fejlesztése. Olyan egyetemi szintű fizikai ismeretek elsajátítása, amelyek elengedhetetlenek a XXI. századi technika világában eligazodni és alkotni akaró mérnök munkájához.<br />
| + | |