|
|
(2 szerkesztő 410 közbeeső változata nincs mutatva) |
1. sor: |
1. sor: |
− | [[Kategória:Szerkesztő:Mihaly]]
| + | http://physics.bme.hu/BMETE15MX27_kov |
− | [[Kategória:Gépészmérnök képzés]]
| + | |
− | [[Kategória:Fizika Tanszék]]
| + | |
− | [[Kategória:Általános fizika]]
| + | |
− | ==2014. őszi félév==
| + | |
− | | + | |
− | <br />
| + | |
− | | + | |
− | A '''Fizika M1''' tárgy új felépítése a kvantummechanikára épülő modern szilárdtestfizikai és anyagtudományi ismereteket számos alkalmazáson keresztül mutatja be. Az előadások során csak fokozatosan épül fel az a matematikai apparátus, amely lehetővé teszi a kristályos anyagok elektromos, optikai és mágneses jelenségeinek leírását, valamint az új nanofizikai
| + | |
− | eszközök és nanotechnológiai eljárások megértését. <br />
| + | |
− | | + | |
− | Az előadások kivonatai (a jelszó ismeretében) letölthetőek az előadás címén keresztül. Ezeket érdemes kinyomtatni, majd az előadáson erre jegyzetelni. A kivonatok önmagukban nem elegendőek az előadások megértéshez, ahhoz a szóban elhangzó magyarázatokat is hallani kell – ezért érdemes előadásra járni. Egy-egy témakörhöz kapcsolódó további kiegészítő anyagok tölthetők le az előadáscímek mellé írt kulcsszavakon keresztül. <br />
| + | |
− | | + | |
− | #A kvantumfizika anyagtudományi és nanotechnológiai jelentősége (bevezető előadás)
| + | |
− | #Elektromágneses hullámok, a foton fogalma – CCD kamera, lézer, THz lézer
| + | |
− | # Elektron-hullámok – elektronmikroszkóp, elektron-litográfia, FIB, STM
| + | |
− | # Szilárd testek szerkezete, szimmetriák – kristályos és amorf anyagok szerkezetvizsgálati módszerei
| + | |
− | # Kristályok dinamikája, a fonon fogalma – hővezetés, fajhő
| + | |
− | # Szilárd testek elektronszerkezete – fémek-félvezetők-szigetelők I
| + | |
− | # Szilárd testek elektronszerkezete – fémek-félvezetők-szigetelők II
| + | |
− | # Kristályok optikai tulajdonságai – lézerek működési elve, lézertípusok, optikai eszközök
| + | |
− | # Félvezető heteroszerkezetek – lézerek, diódák, napelemek
| + | |
− | # Fémek vezetési jelenségei – Hall-effetus, frekvenciafüggő vezetőképesség, optikai tulajdonságok
| + | |
− | # Nanoelektronika – kvantum-pont, memrisztor, grafén
| + | |
− | # Mágnesség – ferromágneses és királis szerkezetű anyagok alkalmazása
| + | |
− | # Spintronika – spin szelep, MRAM, spin-nyomaték
| + | |
− | # Szupravezetés, szupravezető eszközök – CERN kísérletek, SQUID, mágneses lebegtetés
| + | |
− | | + | |
− | ==A tárgy adatai ==
| + | |
− | *Előadó: [http://dept.phy.bme.hu/staff/mihaly/mihaly_hu.html Mihály György](TTK Fizika Tanszék)
| + | |
− | *Tantárgykód: BMETE15MX27
| + | |
− | *Követelmények: 2/0/0/f
| + | |
− | *Kredit: 2
| + | |
− | *Nyelv: magyar
| + | |
− | *'''Félévközi számonkérések:'''
| + | |
− | | + | |
− | A félév során két zárthelyi dolgozat lesz előre egyeztetett időpontban. Ezek egyenként 40% fölötti eredmény esetén eredményesek. Két sikertelen zárthelyi dolgozat esetén (a TVSZ. 14. § 1a. pontjával összhangban) félévközi jegy nem szerezhető. A pótlási héten pótzárthelyi lehetõséget biztosítunk kizárólag az egyik zárthelyi dolgozat javítására. <br />
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | *'''Félévközi jegy'''
| + | |
− | Az előadásokon jelenléti ívet vezetünk. Azok esetében, akik a foglalkozások 70%-án jelen voltak az érdemjegy megállapításánál a jobban sikerült zárhelyi eredményét vesszük figyelembe, egyébként a két zárthelyi átlagát. <br />
| + | |
− | | + | |
− | 2 (elégséges) 40% - <br />
| + | |
− | 3 (közepes) 55% - <br />
| + | |
− | 4 (jó) 70% - <br />
| + | |
− | 5 (jeles) 85% - <br />
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | ==A tantárgy célkitűzése==
| + | |
− | A tárgy célja a korszerű természettudományos világszemlélet kialakítása; a modellalkotási készség fejlesztése. Olyan egyetemi szintű fizikai ismeretek elsajátítása, amelyek feltétlenül szükségesek a szaktárgyak megalapozásához, valamint elengedhetetlenek a XXI. századi technika világában eligazodni és alkotni akaró mérnök munkájához.<br />
| + | |