|
|
(2 szerkesztő 362 közbeeső változata nincs mutatva) |
1. sor: |
1. sor: |
− | [[Kategória:Szerkesztő:Mihaly]]
| + | http://physics.bme.hu/BMETE15MX27_kov |
− | [[Kategória:Gépészmérnök képzés]]
| + | |
− | [[Kategória:Fizika Tanszék]]
| + | |
− | [[Kategória:Általános fizika]]
| + | |
− | ==2014. őszi félév==
| + | |
− | | + | |
− | A '''Fizika M1''' tárgy új felépítése a kvantummechanikára épülő modern szilárdtestfizikai és anyagtudományi ismereteket számos alkalmazáson keresztül mutatja be. Az előadások során csak fokozatosan épül fel az a matematikai apparátus, amely lehetővé teszi a kristályos anyagok elektromos, optikai és mágneses jelenségeinek leírását, valamint az új nanofizikai
| + | |
− | eszközök és nanotechnológiai eljárások megértését. <br /><br />
| + | |
− | '''Ajánlott olvasmány:''' <br />[http://dept.phy.bme.hu/gpk/Kvantum_alapok_Ujsaghy.pdf Kivonatok "bevezető" kvantummechanika jegyzetből]
| + | |
− | <br />
| + | |
− | Jelenségek, eszközök:<br /> [http://fizipedia.bme.hu/index.php/Nanofizika_tud%C3%A1sb%C3%A1zis Nanofizika tudásbázis]<br />
| + | |
− | Wikipedia szócikkek: [http://en.wikipedia.org/wiki/Scanning_tunneling_microscopy STM], [http://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_force_microscopy AFM], [http://en.wikipedia.org/wiki/Electron_microscope electron_microscope]<br />
| + | |
− | | + | |
− | '''Szilárdtestfizika szakkönyv''' (széles területet átfogó mű, egyes fejezeteibe érdemes beleolvasni): <br />
| + | |
− | Sólyom Jenő: A modern szilárdtestfizika alapjai I-II (második kiadás), Eötvös Kiadó, Budapest (2009). <br />
| + | |
− | '''Kvantummechanika tankönyvek''' (az előadás által érintett fejezetekbe érdemes beleolvasni): <br />
| + | |
− | [http://www.interkonyv.hu/konyvek/?isbn=978-963-2794-36-5 Geszti Tamás - Kvantummechanika]. <br />
| + | |
− | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/QM_Torok.pdf Kivonatok "haladó" kvantummechanika jegyzetből]<br />
| + | |
− | | + | |
− | ''' Az előadások kivonatai''' (jelszó ismeretében) letölthetőek az előadás címén keresztül. Ezeket érdemes kinyomtatni, majd az előadáson erre jegyzetelni. A kivonatok önmagukban nem elegendőek az előadások megértéshez, ahhoz a szóban elhangzó magyarázatokat is hallani kell – ezért érdemes előadásra járni. Egy-egy témakörhöz kapcsolódó további kiegészítő anyagok tölthetők le az előadáscímek mellé írt kulcsszavakon keresztül. <br />
| + | |
− | | + | |
− | #[http://dept.phy.bme.hu/gpk/1_bevezeto_eloadas.pdf'''A kvantumfizika anyagtudományi és nanotechnológiai jelentősége'''] (bevezető előadás)
| + | |
− | #[http://dept.phy.bme.hu/gpk/2_elektromagneses_hullamok,_a_foton_fogalma.pdf '''Elektromágneses hullámok, a foton fogalma'''] – CCD kamera, THz lézer, fotoelektron spektroszkópia-1
| + | |
− | #[http://dept.phy.bme.hu/gpk/3_elektron-hullamok_-_elektronmikroszkop.pdf '''Elektron-hullámok – elektronmikroszkóp'''] – elektron-litográfia,[http://dept.phy.bme.hu/gpk/fowlernordheim.pdf Fowler-Nordheim tunneling]
| + | |
− | # [http://dept.phy.bme.hu/gpk/4_szilard_testek_szerkezete.pdf '''Szilárd testek szerkezete'''] – kristályos és amorf anyagok szerkezetvizsgálatának elmélete
| + | |
− | # '''Lézerek''' – atomok gerjesztései, koherens optikai erősítő, optikai rezonátorok,sávszélesség, módusok, lézer típusok
| + | |
− | # '''Kristályok dinamikája, a fonon fogalma''' – kohézió, kristálytípusok, piezoelektromosság, rácsrezgések, fajhő, hővezetés
| + | |
− | # '''Szilárd testek elektronszerkezete''' – fémek-félvezetők-szigetelők
| + | |
− | # '''Fémek vezetési jelenségei''' – Hall-effektus, optikai tulajdonságok, termoelektromos jelenségek
| + | |
− | # '''Félvezető anyagok és alkalmazások''' – szílicium technológia, új félvezető anyagok, félvezető elektronika, lézerek/diódák/napelemek
| + | |
− | # '''Nanoelektronika''' – kvantum-pötty, memrisztor, grafén, egzotikus rétegszerkezetek
| + | |
− | # '''Szenzorok''' – elvek és technológiák
| + | |
− | # '''Mágnesség''' – ferromágneses és királis szerkezetű anyagok alkalmazása
| + | |
− | # '''Spintronika''' – spin szelep, MRAM, spin-nyomaték
| + | |
− | # '''Szupravezetés, szupravezető eszközök''' – CERN kísérletek, SQUID, mágneses lebegtetés
| + | |
− | <br />
| + | |
− | | + | |
− | ==A tárgy adatai ==
| + | |
− | *Előadó: [http://dept.phy.bme.hu/staff/mihaly/mihaly_hu.html Mihály György](TTK Fizika Tanszék)
| + | |
− | *Tantárgykód: BMETE15MX27
| + | |
− | *Követelmények: 2/0/0/f
| + | |
− | *Kredit: 2
| + | |
− | *Nyelv: magyar
| + | |
− | *'''Félévközi számonkérések:'''
| + | |
− | | + | |
− | A félév során két zárthelyi dolgozat lesz: <br />
| + | |
− | *2014. október 16, 18-20 óra. HELYSZÍN: ABC szerint A-tól O-ig KF51 terem, P-től -Zs-ig K155 terem. <br />
| + | |
− | *2014. december 4, 18-20 óra. HELYSZÍN: ABC szerint A-tól O-ig KF51 terem, P-től -Zs-ig K155 terem. <br />
| + | |
− | PótZH (kizárólag az egyik zárthelyi dolgozat javítására): <br />
| + | |
− | *2014. december 11, 18-20 óra K234 és K155 terem. <br />
| + | |
− | | + | |
− | A zártheyi dolgozatok egyenként 40% fölötti eredmény esetén eredményesek. Két sikertelen zárthelyi dolgozat esetén (a TVSZ. 14. § 1a. pontjával összhangban) félévközi jegy nem szerezhető. A pótpót zh várható időpontja: december 15.
| + | |
− | | + | |
− | Tiszteletben tartjuk a [http://www.gpk.bme.hu/images/gepeszkar/doku/Szabalyzatok/Dekani_utasitas_(1-2013)_a_tanulmanyi_kovetelmenyek_teljesitesehez_kapcsolodo_szabalytanalsagok_egyseges_kezeleserol.pdf 1/2013. (I. 30.) sz.] dékáni utasítást, mely értelmében, ha egy hallgató a zárthelyi írásakor meg nem engedett eszközt használ, elégtelent kap az egész tantárgyból és a féléve érvénytelen. <br />
| + | |
− | | + | |
− | | + | |
− | *'''Félévközi jegy'''
| + | |
− | Az előadásokon jelenléti ívet vezetünk. Azok esetében, akik a foglalkozások 70%-án jelen voltak, az érdemjegy megállapításánál a két (egyenként eredményes) zárthelyi átlagához 10%-ot hozzáadunk, egyébként a zárthelyik átlagával számolunk. <br />
| + | |
− | 2 (elégséges) 40% - <br />
| + | |
− | 3 (közepes) 55% - <br />
| + | |
− | 4 (jó) 70% - <br />
| + | |
− | 5 (jeles) 85% -
| + | |
− | | + | |
− | ==A tantárgy célkitűzése==
| + | |
− | A tárgy célja a korszerű természettudományos világszemlélet kialakítása; a modellalkotási készség fejlesztése. Olyan egyetemi szintű fizikai ismeretek elsajátítása, amelyek feltétlenül szükségesek a szaktárgyak megalapozásához, valamint elengedhetetlenek a XXI. századi technika világában eligazodni és alkotni akaró mérnök munkájához.<br />
| + | |