„Fizika M1 - Gépészmérnöki mesterszak” változatai közötti eltérés
(→Tematika) |
(→Tematika) |
||
17. sor: | 17. sor: | ||
okt. 3. '''Szilárd testek szerkezete, szimmetriák'''; <u>inverziós szimmetria hiánya --> magnetooptikai alkalmazások</u><br /> | okt. 3. '''Szilárd testek szerkezete, szimmetriák'''; <u>inverziós szimmetria hiánya --> magnetooptikai alkalmazások</u><br /> | ||
okt. 10. '''Szerkezetvizsgálati módszerek'''; <u>szinkrotron-, elektron- és neutronszórás</u> <br /> | okt. 10. '''Szerkezetvizsgálati módszerek'''; <u>szinkrotron-, elektron- és neutronszórás</u> <br /> | ||
− | okt. 17. '''Az 1-7 előadások összefoglalása''']; kísérlet: fázisérzékeny detektálás <br /> | + | okt. 17. '''Az 1-7 előadások összefoglalása''']; kísérlet: ''fázisérzékeny detektálás'' <br /> |
okt. 24. '''Szilárd testek elektronszerkezete''' <br /> | okt. 24. '''Szilárd testek elektronszerkezete''' <br /> | ||
okt. 31.'''Fémek és félvezetők vezetési jelenségei''' <br /> | okt. 31.'''Fémek és félvezetők vezetési jelenségei''' <br /> |
A lap 2016. augusztus 5., 17:37-kori változata
Tartalomjegyzék |
2016. őszi félév
A Fizika M1 kurzus a kristályos anyagok optikai, elektromos és mágneses tulajdonságait a modern szilárdtestfizika eszközeivel tárgyalja. A tudományterület eredményei rövid időn belül alkalmazásokban hasznosulnak, sok esetben nanotechnológia megoldások révén. A korszerű alkalmazások ismertetésén túlmenően több kísérlet is bemutatásra kerül, pl. lézer eszközök, mágneses- és piezo-szenzorok,fázisérzékeny detektálás (PSD), szupravezetés, stb..
Tematika
szept. 5. Bevezető előadás: szenzorok; alkalmazás: szenzorok; kísérlet: sub-Angström pozicionálás alagútárammal.
szept. 12. Elektromágneses hullámok, a foton fogalma; interferencia-jelenségek alkalmazása szerkezetmeghatározásra, alak- és távolságmérésre
szept. 19. Lézerek működése és alkalmazásai; fényforrások spektruma, lézerek
szept. 26. Elektron-hullámok; elektronmikroszkóp
okt. 3. Szilárd testek szerkezete, szimmetriák; inverziós szimmetria hiánya --> magnetooptikai alkalmazások
okt. 10. Szerkezetvizsgálati módszerek; szinkrotron-, elektron- és neutronszórás
okt. 17. Az 1-7 előadások összefoglalása]; kísérlet: fázisérzékeny detektálás
okt. 24. Szilárd testek elektronszerkezete
okt. 31.Fémek és félvezetők vezetési jelenségei
nov. 7. Nanoelektronika; flash-memória, memrisztor
nov. 14. Mágnesség, spintronika; spin-szelep
nov. 21. Szupravezetés, szupravezető eszközök
nov. 28. A 8-12 előadások összefoglalása];
dec. 5. Kitekintés: CERN-i kutatások
Az előadások kivonatai (a jelszó ismeretében) letölthetőek az előadás címén keresztül. Ezeket érdemes kinyomtatni, majd az előadáson erre jegyzetelni. A kivonatok önmagukban nem elegendőek az előadások megértéshez, ahhoz a szóban elhangzó magyarázatokat is hallani kell – ezért (és a demonstrációk megtekintéséért) érdemes előadásra járni.
A tárgy adatai
- Előadó: Mihály György(TTK Fizika Tanszék)
- Tantárgykód: BMETE15MX27
- Követelmények: 2/0/0/f
- Kredit: 2
- Nyelv: magyar
- Félévközi számonkérések:
A félév során két zárthelyi dolgozat lesz:
A zárthelyi dolgozatok egyenként 40 pont feletti eredmény esetén eredményesek (a maximálisan elérhető pontszám egy zárhelyinél 100 pont).
Tiszteletben tartjuk a 1/2013. (I. 30.) sz. dékáni utasítást, mely értelmében, ha egy hallgató a zárthelyi írásakor meg nem engedett eszközt használ, elégtelent kap az egész tantárgyból és a féléve érvénytelen.
- Félévközi jegy
Az előadásokon jelenléti ívet vezetünk. Azok esetében, akik a foglalkozások 70%-án jelen voltak, az érdemjegy megállapításánál a két (egyenként eredményes) zárthelyi átlagpontszámához 10-et hozzáadunk, egyébként a zárthelyik átlagával számolunk.
2 (elégséges) 40 -
3 (közepes) 55 -
4 (jó) 70 -
5 (jeles) 85 -
- Egyéb feltételek
Mindenki legfeljebb egy zárthelyit pótolhat, de azt esetleg kétszer
- mindegyik zh-hoz tartunk pótzárthelyit. Ezen két feladatsor lesz, és mindenki a pótlandó (egy) zárthelyijét pótolhatja. A lefedett előadások azonosak az eredeti ZH-ban szereplőkkel.
- egy további pót-pótzárthelyit tartunk a pótlási héten. Szintén két feladatsor lesz, és mindenki a pótlandó (egy) zárthelyijét pótolhatja. A lefedett előadások azonosak az eredeti ZH-ban szereplőkkel.
A tantárgy célkitűzése
A tárgy célja a korszerű természettudományos világszemlélet kialakítása; a modellalkotási készség fejlesztése. Olyan egyetemi szintű fizikai ismeretek elsajátítása, amelyek elengedhetetlenek a XXI. századi technika világában eligazodni és alkotni akaró mérnök munkájához.