„Fizika M1 - Gépészmérnöki mesterszak” változatai közötti eltérés
(→Az előző év előadásai) |
|||
7. sor: | 7. sor: | ||
A '''Fizika M1''' kurzus a kristályos anyagok optikai, elektromos és mágneses tulajdonságait a modern szilárdtestfizika eszközeivel tárgyalja. A tudományterület eredményei rövid időn belül alkalmazásokban hasznosulnak, sok esetben nanotechnológia megoldások révén. A korszerű <u>'''alkalmazások'''</u> ismertetésén túlmenően több '''''kísérlet''''' is bemutatásra kerül, pl. lézer eszközök, mágneses- és piezo-szenzorok,fázisérzékeny detektálás (PSD), szupravezetés, stb.. <br /> | A '''Fizika M1''' kurzus a kristályos anyagok optikai, elektromos és mágneses tulajdonságait a modern szilárdtestfizika eszközeivel tárgyalja. A tudományterület eredményei rövid időn belül alkalmazásokban hasznosulnak, sok esetben nanotechnológia megoldások révén. A korszerű <u>'''alkalmazások'''</u> ismertetésén túlmenően több '''''kísérlet''''' is bemutatásra kerül, pl. lézer eszközök, mágneses- és piezo-szenzorok,fázisérzékeny detektálás (PSD), szupravezetés, stb.. <br /> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==A tárgy adatai == | ==A tárgy adatai == | ||
74. sor: | 41. sor: | ||
==A tantárgy célkitűzése== | ==A tantárgy célkitűzése== | ||
A tárgy célja a korszerű természettudományos világszemlélet kialakítása; a modellalkotási készség fejlesztése. Olyan egyetemi szintű fizikai ismeretek elsajátítása, amelyek elengedhetetlenek a XXI. századi technika világában eligazodni és alkotni akaró mérnök munkájához.<br /> | A tárgy célja a korszerű természettudományos világszemlélet kialakítása; a modellalkotási készség fejlesztése. Olyan egyetemi szintű fizikai ismeretek elsajátítása, amelyek elengedhetetlenek a XXI. századi technika világában eligazodni és alkotni akaró mérnök munkájához.<br /> | ||
+ | |||
+ | == Az előző év előadásai (2016)== | ||
+ | |||
+ | Az előadások kivonatai (a jelszó ismeretében) letölthetőek az előadás címén keresztül. Kivonatok helyenként rövid értelemező leírásokat is tartalmaznak. A csillag jelzett részletesebb levezetések gondolatmenetét érdemes megérteni, de nem lesznek visszakérdezve a zárthelyiken. <br /><br /> | ||
+ | |||
+ | Bevezető előadás: [http://dept.phy.bme.hu/gpk/1_szenzorok.pdf '''Szenzorok''']; alkalmazás: <u>piezo, kapacitív, mágneses és optikai szenzorok</u>; kísérlet: ''sub-Angström pozicionálás alagútárammal''.<br /> | ||
+ | |||
+ | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/2_elektromagneses_hullamok.pdf '''Elektromágneses hullámok, a foton fogalma''']; <u>interferencia-jelenségek alkalmazása szerkezetmeghatározásra, alak- és távolságmérésre</u> <br /> | ||
+ | |||
+ | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/3_lezerek.pdf '''Lézerek működése''']; <u>lézer alkalmazások</u>; ''fényforrások spektruma, lézerek'' <br /> | ||
+ | |||
+ | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/4_elektron_hullamtermeszete.pdf '''Elektron-hullámok''']; <u>elektronmikroszkóp</u> <br /> | ||
+ | |||
+ | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/5_kristalyok_szerkezete.pdf '''Szilárd testek szerkezete, szimmetriák''']; <u>inverziós szimmetria hiánya --> magnetooptikai alkalmazások</u><br /> | ||
+ | |||
+ | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/6_szerkezetvizsgálati_modszerek.pdf '''Szerkezetvizsgálati módszerek''']; <u>szinkrotron-, elektron- és neutronszórás</u> <br /> | ||
+ | |||
+ | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/1-6_eloadasok_osszefoglalasa.pdf '''Első rész összefoglalása'''] | ||
+ | |||
+ | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/7_szilard_testek_elektronszerkezete.pdf '''Szilárd testek elektronszerkezete''']; fémek, félvezetők <br /> | ||
+ | |||
+ | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/8_nanoelektronika.pdf '''Nanoelektronika''']; <u>félvezető lézerek és diódák</u>, ballisztikus transzport, <u> memrisztor </u> <br /> | ||
+ | |||
+ | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/9_magnesseg_spintronika.pdf '''Mágnesség, spintronika''']; <u>mágneses adattárolás</u>; ''spin-szelep'' <br /> | ||
+ | |||
+ | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/10_szupravezetes.pdf '''Szupravezetés''']; <u>szupravezető alkalmazások (NMR, MRI, SQUID)</u>, <u>Maglev</u>; ''magas hőmérsékletű szuparavezetők''<br /> | ||
+ | |||
+ | Kitekintés: [http://dept.phy.bme.hu/gpk/11_CERN.pdf '''CERN-i kutatások''']; kísérleti kitekintés: [http://dept.phy.bme.hu/gpk/11_PSD.pdf ''fázisérzékeny detektálás (PSD)''] <br /> | ||
+ | |||
+ | [http://dept.phy.bme.hu/gpk/8-11_eloadasok_osszefoglalasa.pdf '''Második rész összefoglalása'''] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Az előadások kivonatát célszerű kinyomtatni, majd az előadáson erre jegyzetelni. Az előadások megértéshez a szóban elhangzó magyarázatokat is hallani kell: ezért (és a kísérletek megtekintéséért) érdemes előadásra járni. |
A lap 2017. augusztus 29., 07:31-kori változata
Tartalomjegyzék |
2017. őszi félév
A Fizika M1 kurzus a kristályos anyagok optikai, elektromos és mágneses tulajdonságait a modern szilárdtestfizika eszközeivel tárgyalja. A tudományterület eredményei rövid időn belül alkalmazásokban hasznosulnak, sok esetben nanotechnológia megoldások révén. A korszerű alkalmazások ismertetésén túlmenően több kísérlet is bemutatásra kerül, pl. lézer eszközök, mágneses- és piezo-szenzorok,fázisérzékeny detektálás (PSD), szupravezetés, stb..
A tárgy adatai
- Előadó: Pályi András(TTK Fizika Tanszék)
- Tantárgykód: BMETE15MX27
- Követelmények: 2/0/0/f
- Kredit: 2
- Nyelv: magyar
- Félévközi számonkérések:
A félév során két zárthelyi dolgozat lesz:
A zárthelyi dolgozatok egyenként 40 pont feletti eredmény esetén eredményesek (a 40 pontos már eredményes, a maximálisan elérhető pontszám egy zárhelyinél 100 pont).
Tiszteletben tartjuk a 1/2013. (I. 30.) sz. dékáni utasítást, mely értelmében, ha egy hallgató a zárthelyi írásakor meg nem engedett eszközt használ, elégtelent kap az egész tantárgyból és a féléve érvénytelen.
- Félévközi jegy
Az előadásokon jelenléti ívet vezetünk. Azok esetében, akik a foglalkozások (azaz az előadások + konzultáció) 70%-án jelen voltak, az érdemjegy megállapításánál a két (egyenként eredményes) zárthelyi átlagpontszámához 10-et hozzáadunk, egyébként a zárthelyik átlagával számolunk.
2 (elégséges) : 40 - 55
3 (közepes) : 55 - 70
4 (jó) : 70 - 85
5 (jeles) : 85 -
(az aláhúzott érték a jegyhez tartozó alsó határ)
- Egyéb feltételek
Mindenki legfeljebb egy zárthelyit pótolhat, de azt esetleg kétszer.
A pótzárthelyin két feladatsor lesz, és mindenki a pótlandó (egy) zárthelyijét pótolhatja. A lefedett előadások azonosak az eredeti ZH-ban szereplőkkel.
A pót-pótzárthelyin szintén két feladatsor lesz, és mindenki a pótlandó (egy) zárthelyijét pótolhatja. A lefedett előadások azonosak az eredeti ZH-ban szereplőkkel.
A tantárgy célkitűzése
A tárgy célja a korszerű természettudományos világszemlélet kialakítása; a modellalkotási készség fejlesztése. Olyan egyetemi szintű fizikai ismeretek elsajátítása, amelyek elengedhetetlenek a XXI. századi technika világában eligazodni és alkotni akaró mérnök munkájához.
Az előző év előadásai (2016)
Az előadások kivonatai (a jelszó ismeretében) letölthetőek az előadás címén keresztül. Kivonatok helyenként rövid értelemező leírásokat is tartalmaznak. A csillag jelzett részletesebb levezetések gondolatmenetét érdemes megérteni, de nem lesznek visszakérdezve a zárthelyiken.
Bevezető előadás: Szenzorok; alkalmazás: piezo, kapacitív, mágneses és optikai szenzorok; kísérlet: sub-Angström pozicionálás alagútárammal.
Elektromágneses hullámok, a foton fogalma; interferencia-jelenségek alkalmazása szerkezetmeghatározásra, alak- és távolságmérésre
Lézerek működése; lézer alkalmazások; fényforrások spektruma, lézerek
Elektron-hullámok; elektronmikroszkóp
Szilárd testek szerkezete, szimmetriák; inverziós szimmetria hiánya --> magnetooptikai alkalmazások
Szerkezetvizsgálati módszerek; szinkrotron-, elektron- és neutronszórás
Szilárd testek elektronszerkezete; fémek, félvezetők
Nanoelektronika; félvezető lézerek és diódák, ballisztikus transzport, memrisztor
Mágnesség, spintronika; mágneses adattárolás; spin-szelep
Szupravezetés; szupravezető alkalmazások (NMR, MRI, SQUID), Maglev; magas hőmérsékletű szuparavezetők
Kitekintés: CERN-i kutatások; kísérleti kitekintés: fázisérzékeny detektálás (PSD)
Az előadások kivonatát célszerű kinyomtatni, majd az előadáson erre jegyzetelni. Az előadások megértéshez a szóban elhangzó magyarázatokat is hallani kell: ezért (és a kísérletek megtekintéséért) érdemes előadásra járni.