„Fizika M1 - Gépészmérnöki mesterszak” változatai közötti eltérés

A Fizipedia wikiből
(A tárgy adatai)
(A tárgy adatai)
44. sor: 44. sor:
  
 
*'''Félévközi jegy'''
 
*'''Félévközi jegy'''
Az előadásokon jelenléti ívet vezetünk. Azok esetében, akik a foglalkozások 70%-án jelen voltak, az érdemjegy megállapításánál a két (egyenként eredményes)zárthelyi átlagához 10%-ot hozzáadunk, egyébként a zárthelyik átlagával számolunk. <br />
+
Az előadásokon jelenléti ívet vezetünk. Azok esetében, akik a foglalkozások 70%-án jelen voltak, az érdemjegy megállapításánál a két (egyenként eredményes) zárthelyi átlagához 10%-ot hozzáadunk, egyébként a zárthelyik átlagával számolunk. <br />
 
2 (elégséges) 40% - <br />
 
2 (elégséges) 40% - <br />
 
3 (közepes) 55% - <br />
 
3 (közepes) 55% - <br />

A lap 2014. szeptember 4., 11:34-kori változata

2014. őszi félév

A Fizika M1 tárgy új felépítése a kvantummechanikára épülő modern szilárdtestfizikai és anyagtudományi ismereteket számos alkalmazáson keresztül mutatja be. Az előadások során csak fokozatosan épül fel az a matematikai apparátus, amely lehetővé teszi a kristályos anyagok elektromos, optikai és mágneses jelenségeinek leírását, valamint az új nanofizikai eszközök és nanotechnológiai eljárások megértését.

Ajánlott olvasmány: Kivonatok "bevezető" kvantummechanika jegyzetből,
Kedvcsináló: Mihály György: Mire jó a kvantumfizika, Mindentudás előadások: Kvantumfizika, Nanotechnológia

Az előadások kivonatai (jelszó ismeretében) letölthetőek az előadás címén keresztül. Ezeket érdemes kinyomtatni, majd az előadáson erre jegyzetelni. A kivonatok önmagukban nem elegendőek az előadások megértéshez, ahhoz a szóban elhangzó magyarázatokat is hallani kell – ezért érdemes előadásra járni. Egy-egy témakörhöz kapcsolódó további kiegészítő anyagok tölthetők le az előadáscímek mellé írt kulcsszavakon keresztül.

  1. A kvantumfizika anyagtudományi és nanotechnológiai jelentősége (bevezető előadás)
  2. Elektromágneses hullámok, a foton fogalma – CCD kamera, lézer, THz lézer
  3. Elektron-hullámok – elektronmikroszkóp - elektron-litográfia, FIB, STM
  4. Szilárd testek szerkezete, szimmetriák – kristályos és amorf anyagok szerkezetvizsgálati módszerei
  5. Kristályok dinamikája, a fonon fogalma – hővezetés, fajhő
  6. Szilárd testek elektronszerkezete I – fémek-félvezetők-szigetelők I
  7. Szilárd testek elektronszerkezete II – fémek-félvezetők-szigetelők II
  8. Kristályok optikai tulajdonságai – lézerek működési elve, lézertípusok, optikai eszközök
  9. Félvezető heteroszerkezetek – lézerek, diódák, napelemek
  10. Fémek vezetési jelenségei – Hall-effetus, frekvenciafüggő vezetőképesség, optikai tulajdonságok
  11. Nanoelektronika – kvantum-pötty, memrisztor, grafén
  12. Mágnesség – ferromágneses és királis szerkezetű anyagok alkalmazása
  13. Spintronika – spin szelep, MRAM, spin-nyomaték
  14. Szupravezetés, szupravezető eszközök – CERN kísérletek, SQUID, mágneses lebegtetés


A tárgy adatai

  • Előadó: Mihály György(TTK Fizika Tanszék)
  • Tantárgykód: BMETE15MX27
  • Követelmények: 2/0/0/f
  • Kredit: 2
  • Nyelv: magyar
  • Félévközi számonkérések:

A félév során két zárthelyi dolgozat lesz előre egyeztetett időpontban. Ezek egyenként 40% fölötti eredmény esetén eredményesek. Két sikertelen zárthelyi dolgozat esetén (a TVSZ. 14. § 1a. pontjával összhangban) félévközi jegy nem szerezhető. A pótlási héten pótzárthelyi lehetõséget biztosítunk kizárólag az egyik zárthelyi dolgozat javítására.

Tiszteletben tartjuk a 1/2013. (I. 30.) sz. dékáni utasítást, mely értelmében, ha egy hallgató a zárthelyi írásakor meg nem engedett eszközt használ, elégtelent kap az egész tantárgyból és a féléve érvénytelen.


  • Félévközi jegy

Az előadásokon jelenléti ívet vezetünk. Azok esetében, akik a foglalkozások 70%-án jelen voltak, az érdemjegy megállapításánál a két (egyenként eredményes) zárthelyi átlagához 10%-ot hozzáadunk, egyébként a zárthelyik átlagával számolunk.
2 (elégséges) 40% -
3 (közepes) 55% -
4 (jó) 70% -
5 (jeles) 85% -

A tantárgy célkitűzése

A tárgy célja a korszerű természettudományos világszemlélet kialakítása; a modellalkotási készség fejlesztése. Olyan egyetemi szintű fizikai ismeretek elsajátítása, amelyek feltétlenül szükségesek a szaktárgyak megalapozásához, valamint elengedhetetlenek a XXI. századi technika világában eligazodni és alkotni akaró mérnök munkájához.