Fizika M1 - Gépészmérnöki mesterszak
Tartalomjegyzék |
2017. őszi félév
A Fizika M1 kurzus a kristályos anyagok optikai, elektromos és mágneses tulajdonságait a modern szilárdtestfizika eszközeivel tárgyalja. A tudományterület eredményei rövid időn belül alkalmazásokban hasznosulnak, sok esetben nanotechnológia megoldások révén. A korszerű alkalmazások ismertetésén túlmenően több kísérlet is bemutatásra kerül, pl. lézer eszközök, mágneses- és piezo-szenzorok,fázisérzékeny detektálás (PSD), szupravezetés, stb..
Az előző év előadásai
Az előadások kivonatai (a jelszó ismeretében) letölthetőek az előadás címén keresztül. Kivonatok helyenként rövid értelemező leírásokat is tartalmaznak. A csillag jelzett részletesebb levezetések gondolatmenetét érdemes megérteni, de nem lesznek visszakérdezve a zárthelyiken.
szept. 5. Bevezető előadás: Szenzorok; alkalmazás: piezo, kapacitív, mágneses és optikai szenzorok; kísérlet: sub-Angström pozicionálás alagútárammal.
szept. 12. Elektromágneses hullámok, a foton fogalma; interferencia-jelenségek alkalmazása szerkezetmeghatározásra, alak- és távolságmérésre
szept. 19. Lézerek működése; lézer alkalmazások; fényforrások spektruma, lézerek
szept. 26. Elektron-hullámok; elektronmikroszkóp
okt. 3. Szilárd testek szerkezete, szimmetriák; inverziós szimmetria hiánya --> magnetooptikai alkalmazások
okt. 10. Szerkezetvizsgálati módszerek; szinkrotron-, elektron- és neutronszórás
okt. 15. (szombat, 10:15-12:00) konzultáció, F29 terem.
okt. 17. ZH1 10:15-12:00. Névsor szerinti terembeosztás: A-F K255; G-M F29; N-Zs CHFMAX.
okt. 24. Szilárd testek elektronszerkezete; fémek, félvezetők
nov. 7. Nanoelektronika; félvezető lézerek és diódák, ballisztikus transzport, memrisztor
nov. 14. Mágnesség, spintronika; mágneses adattárolás; spin-szelep
nov. 21. Szupravezetés; szupravezető alkalmazások (NMR, MRI, SQUID), Maglev; magas hőmérsékletű szuparavezetők
nov. 28. Kitekintés: CERN-i kutatások; kísérleti kitekintés: fázisérzékeny detektálás (PSD)
dec. 2. (péntek, 14:15-15:30) konzultáció, F. épület III. lépcsőház, II. emelet 13.
dec. 5. ZH2 10:15-12:00. Névsor szerinti terembeosztás: A-F K255; G-M F29; N-Zs CHFMAX.
Az előadások kivonatát célszerű kinyomtatni, majd az előadáson erre jegyzetelni. Az előadások megértéshez a szóban elhangzó magyarázatokat is hallani kell: ezért (és a kísérletek megtekintéséért) érdemes előadásra járni.
A tárgy adatai
- Előadó: Mihály György(TTK Fizika Tanszék)
- Tantárgykód: BMETE15MX27
- Követelmények: 2/0/0/f
- Kredit: 2
- Nyelv: magyar
- Félévközi számonkérések:
A félév során két zárthelyi dolgozat lesz:
A zárthelyi dolgozatok egyenként 40 pont feletti eredmény esetén eredményesek (a 40 pontos már eredményes, a maximálisan elérhető pontszám egy zárhelyinél 100 pont).
Tiszteletben tartjuk a 1/2013. (I. 30.) sz. dékáni utasítást, mely értelmében, ha egy hallgató a zárthelyi írásakor meg nem engedett eszközt használ, elégtelent kap az egész tantárgyból és a féléve érvénytelen.
- Félévközi jegy
Az előadásokon jelenléti ívet vezetünk. Azok esetében, akik a foglalkozások (azaz az előadások + konzultáció) 70%-án jelen voltak, az érdemjegy megállapításánál a két (egyenként eredményes) zárthelyi átlagpontszámához 10-et hozzáadunk, egyébként a zárthelyik átlagával számolunk.
2 (elégséges) : 40 - 55
3 (közepes) : 55 - 70
4 (jó) : 70 - 85
5 (jeles) : 85 -
(az aláhúzott érték a jegyhez tartozó alsó határ)
- Egyéb feltételek
Mindenki legfeljebb egy zárthelyit pótolhat, de azt esetleg kétszer
- mindegyik zh-hoz tartunk pótzárthelyit, ennek időpontja: 2016. december 12 (hétfő) 10:15-12:00 óra között az F29-teremben. Ezen két feladatsor lesz, és mindenki a pótlandó (egy) zárthelyijét pótolhatja. A lefedett előadások azonosak az eredeti ZH-ban szereplőkkel.
- egy további pót-pótzárthelyit tartunk december 16-án (péntek)10:15-12:00 óra között az F3213 teremben(F épület III. lécsőház 2. emelet 13-as terem). Szintén két feladatsor lesz, és mindenki a pótlandó (egy) zárthelyijét pótolhatja. A lefedett előadások azonosak az eredeti ZH-ban szereplőkkel.
A tantárgy célkitűzése
A tárgy célja a korszerű természettudományos világszemlélet kialakítása; a modellalkotási készség fejlesztése. Olyan egyetemi szintű fizikai ismeretek elsajátítása, amelyek elengedhetetlenek a XXI. századi technika világában eligazodni és alkotni akaró mérnök munkájához.