„Fizika M1 - Gépészmérnöki mesterszak” változatai közötti eltérés

A Fizipedia wikiből
(Tematika)
(Tematika)
22. sor: 22. sor:
 
nov.  7. '''Nanoelektronika'''; <u>flash-memória, memrisztor</u> <br />
 
nov.  7. '''Nanoelektronika'''; <u>flash-memória, memrisztor</u> <br />
 
nov. 14. '''Mágnesség, spintronika'''; <u>mágneses adattárolás</u>; ''spin-szelep'' <br />
 
nov. 14. '''Mágnesség, spintronika'''; <u>mágneses adattárolás</u>; ''spin-szelep'' <br />
nov. 21. '''Szupravezetés, szupravezető eszközök''' <br />
+
nov. 21. '''Szupravezetés'''; <u>szupravezető eszközök</u>, <u>Maglev</u><br />
 
nov. 28. '''A 8-12 előadások összefoglalása'''];<br />
 
nov. 28. '''A 8-12 előadások összefoglalása'''];<br />
 
dec.  5. Kitekintés: '''CERN-i kutatások''' <br />
 
dec.  5. Kitekintés: '''CERN-i kutatások''' <br />

A lap 2016. augusztus 5., 18:45-kori változata


Tartalomjegyzék

2016. őszi félév

A Fizika M1 kurzus a kristályos anyagok optikai, elektromos és mágneses tulajdonságait a modern szilárdtestfizika eszközeivel tárgyalja. A tudományterület eredményei rövid időn belül alkalmazásokban hasznosulnak, sok esetben nanotechnológia megoldások révén. A korszerű alkalmazások ismertetésén túlmenően több kísérlet is bemutatásra kerül, pl. lézer eszközök, mágneses- és piezo-szenzorok,fázisérzékeny detektálás (PSD), szupravezetés, stb..

Tematika

szept. 5. Bevezető előadás: szenzorok; alkalmazás: szenzorok; kísérlet: sub-Angström pozicionálás alagútárammal.
szept. 12. Elektromágneses hullámok, a foton fogalma; interferencia-jelenségek alkalmazása szerkezetmeghatározásra, alak- és távolságmérésre
szept. 19. Lézerek működése; lézer alkalmazások; fényforrások spektruma, lézerek
szept. 26. Elektron-hullámok; elektronmikroszkóp
okt. 3. Szilárd testek szerkezete, szimmetriák; inverziós szimmetria hiánya --> magnetooptikai alkalmazások
okt. 10. Szerkezetvizsgálati módszerek; szinkrotron-, elektron- és neutronszórás
okt. 17. Az 1-7 előadások összefoglalása; kísérlet: fázisérzékeny detektálás
okt. 24. Szilárd testek elektronszerkezete; metaanyagok
okt. 31.Fémek és félvezetők vezetési jelenségei; félvezető lézerek
nov. 7. Nanoelektronika; flash-memória, memrisztor
nov. 14. Mágnesség, spintronika; mágneses adattárolás; spin-szelep
nov. 21. Szupravezetés; szupravezető eszközök, Maglev
nov. 28. A 8-12 előadások összefoglalása];
dec. 5. Kitekintés: CERN-i kutatások

Az előadások kivonatai (a jelszó ismeretében) letölthetőek az előadás címén keresztül. Ezeket érdemes kinyomtatni, majd az előadáson erre jegyzetelni. A kivonatok önmagukban nem elegendőek az előadások megértéshez, ahhoz a szóban elhangzó magyarázatokat is hallani kell – ezért (és a demonstrációk megtekintéséért) érdemes előadásra járni.

A tárgy adatai

  • Előadó: Mihály György(TTK Fizika Tanszék)
  • Tantárgykód: BMETE15MX27
  • Követelmények: 2/0/0/f
  • Kredit: 2
  • Nyelv: magyar

  • Félévközi számonkérések:

A félév során két zárthelyi dolgozat lesz:

A zárthelyi dolgozatok egyenként 40 pont feletti eredmény esetén eredményesek (a maximálisan elérhető pontszám egy zárhelyinél 100 pont).

Tiszteletben tartjuk a 1/2013. (I. 30.) sz. dékáni utasítást, mely értelmében, ha egy hallgató a zárthelyi írásakor meg nem engedett eszközt használ, elégtelent kap az egész tantárgyból és a féléve érvénytelen.


  • Félévközi jegy

Az előadásokon jelenléti ívet vezetünk. Azok esetében, akik a foglalkozások 70%-án jelen voltak, az érdemjegy megállapításánál a két (egyenként eredményes) zárthelyi átlagpontszámához 10-et hozzáadunk, egyébként a zárthelyik átlagával számolunk.
2 (elégséges) 40 -
3 (közepes) 55 -
4 (jó) 70 -
5 (jeles) 85 -

  • Egyéb feltételek

Mindenki legfeljebb egy zárthelyit pótolhat, de azt esetleg kétszer

  • mindegyik zh-hoz tartunk pótzárthelyit. Ezen két feladatsor lesz, és mindenki a pótlandó (egy) zárthelyijét pótolhatja. A lefedett előadások azonosak az eredeti ZH-ban szereplőkkel.
  • egy további pót-pótzárthelyit tartunk a pótlási héten. Szintén két feladatsor lesz, és mindenki a pótlandó (egy) zárthelyijét pótolhatja. A lefedett előadások azonosak az eredeti ZH-ban szereplőkkel.

A tantárgy célkitűzése

A tárgy célja a korszerű természettudományos világszemlélet kialakítása; a modellalkotási készség fejlesztése. Olyan egyetemi szintű fizikai ismeretek elsajátítása, amelyek elengedhetetlenek a XXI. századi technika világában eligazodni és alkotni akaró mérnök munkájához.