„Fizika videótár és e-learning portál” változatai közötti eltérés
(Visszavontam Halbritt (vita | szerkesztései) szerkesztését (oldid: 1201)) |
|||
(2 szerkesztő 7 közbeeső változata nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
A BME Fizika Intézet a mérnöki hallgatók fizika oktatásában jelentős szemléletváltást kíván bevezetni. A Fizika oktatás komoly problémája – mind középiskolai, mind egyetemi szinten – hogy az átadott ismeretek „absztrakt elméletek” szintjén maradnak, és a hallgatókban nem kapcsolódnak össze a fizikából tanult elvek a mindennapi életben tapasztalt jelenségekkel. Az alkotó mérnöki munka fontos részét képezi a természettudományos ismeretek kreatív alkalmazása, amit jól szemléltet az elmúlt évszázadban elért hihetetlen műszaki és informatikai fejlődés. Számtalan – ma már hétköznapinak számító – eszközt sorolhatnánk fel, melyeket modern fizikai alapkutatásokból kiinduló komoly mérnöki fejlesztéseknek köszönhetünk. Ezek alapján a képzésben nagy hangsúlyt kívánunk fektetni a fizika elveinek alkalmazására, mind a „hétköznapi jelenségek” megértése, mind a modern elektronikai/informatikai eszközök működési elveinek megismerése terén. | A BME Fizika Intézet a mérnöki hallgatók fizika oktatásában jelentős szemléletváltást kíván bevezetni. A Fizika oktatás komoly problémája – mind középiskolai, mind egyetemi szinten – hogy az átadott ismeretek „absztrakt elméletek” szintjén maradnak, és a hallgatókban nem kapcsolódnak össze a fizikából tanult elvek a mindennapi életben tapasztalt jelenségekkel. Az alkotó mérnöki munka fontos részét képezi a természettudományos ismeretek kreatív alkalmazása, amit jól szemléltet az elmúlt évszázadban elért hihetetlen műszaki és informatikai fejlődés. Számtalan – ma már hétköznapinak számító – eszközt sorolhatnánk fel, melyeket modern fizikai alapkutatásokból kiinduló komoly mérnöki fejlesztéseknek köszönhetünk. Ezek alapján a képzésben nagy hangsúlyt kívánunk fektetni a fizika elveinek alkalmazására, mind a „hétköznapi jelenségek” megértése, mind a modern elektronikai/informatikai eszközök működési elveinek megismerése terén. | ||
− | A kitűzött cél az, hogy a mérnök hallgatók megismerkedjenek azoknak az igen bonyolult technikai eszközöknek a fizikai működési elveivel, amelyekkel a pályájuk során szükségképpen találkozni fognak. Ennek érdekében mind a klasszikus mind a modern fizika témaköreit bemutató e-learning portál készült. A tananyag hagyományos fizika jegyzetek (pl. „Hudson-Nelson”, „Budó”, „Physics 2000”) törzsanyagának tudásbázisát és jórészt csak az interneten elérhető (pl. angol nyelvű Wikipedia) korszerű alkalmazásokhoz kapcsolódó információkat ötvözi egy koherens e-learning anyag formájában, melyhez mintegy száz saját készítésű nagyfelbontású kísérleti videó készül. Az anyag számos hivatkozást tartalmaz: a belső linkek a jegyzeten belüli kapcsolódó anyagrészek között egyszerű tájékozódást biztosítanak, a külső linkek pedig aktuális tudományos hírekre és más, a témához kapcsolódó érdekességekre mutatva (pl. érdekes Wikipedia oldalak, Nobel előadások, stb.) hasznos kiegészítésként szolgálnak. Jellegénél fogva a jegyzet közel áll a fiatal generáció internetes „információ szerzési kultúrájához”, így reményeink szerint | + | A kitűzött cél az, hogy a mérnök hallgatók megismerkedjenek azoknak az igen bonyolult technikai eszközöknek a fizikai működési elveivel, amelyekkel a pályájuk során szükségképpen találkozni fognak. Ennek érdekében mind a klasszikus mind a modern fizika témaköreit bemutató e-learning portál készült. A tananyag hagyományos fizika jegyzetek (pl. „Hudson-Nelson”, „Budó”, „Physics 2000”) törzsanyagának tudásbázisát és jórészt csak az interneten elérhető (pl. angol nyelvű Wikipedia) korszerű alkalmazásokhoz kapcsolódó információkat ötvözi egy koherens e-learning anyag formájában, melyhez mintegy száz saját készítésű nagyfelbontású kísérleti videó készül. Az anyag számos hivatkozást tartalmaz: a belső linkek a jegyzeten belüli kapcsolódó anyagrészek között egyszerű tájékozódást biztosítanak, a külső linkek pedig aktuális tudományos hírekre és más, a témához kapcsolódó érdekességekre mutatva (pl. érdekes Wikipedia oldalak, Nobel előadások, stb.) hasznos kiegészítésként szolgálnak. Jellegénél fogva a jegyzet közel áll a fiatal generáció internetes „információ szerzési kultúrájához”, így reményeink szerint alkalmas lesz az érdeklődés felkeltésére, és ezáltal az ismeretek magas szintű átadására |
{| | {| | ||
− | | valign="top"| A fizika videótár és e-learning portál a ''TÁMOP-4.1.2.-08/2/A/KMR-2009-0027 "Természettudományos (matematika és fizika) képzés a műszaki és informatikai felsőoktatásban"'' pályázat támogatásával készült. A pályázatról további információ a http:// | + | | valign="top"| A fizika videótár és e-learning portál a ''TÁMOP-4.1.2.-08/2/A/KMR-2009-0027 "Természettudományos (matematika és fizika) képzés a műszaki és informatikai felsőoktatásban"'' pályázat támogatásával készült. A pályázatról további információ a http://tankonyvtar.ttk.bme.hu/index.jsp oldalon érhető el. |
| [[Fájl:TAMOP_logo.jpg]] | | [[Fájl:TAMOP_logo.jpg]] | ||
|} | |} | ||
17. sor: | 17. sor: | ||
*[[Hőtan kísérletek|Hőtan]] | *[[Hőtan kísérletek|Hőtan]] | ||
− | + | =="Fizika körülöttünk" e-learning jegyzet mérnököknek== | |
− | + | ||
− | ==Fizika e-learning jegyzet mérnököknek== | + | |
*Mechanika | *Mechanika | ||
30. sor: | 28. sor: | ||
**[[Hideg-meleg]] | **[[Hideg-meleg]] | ||
*[[Elektrosztatika|Elektromosságtan]] | *[[Elektrosztatika|Elektromosságtan]] | ||
− | *[[ | + | *[[Speciális relativitáselmélet]] |
*[[Kvantummechanika]] | *[[Kvantummechanika]] | ||
*[[Szilárdtestfizika]] | *[[Szilárdtestfizika]] | ||
36. sor: | 34. sor: | ||
Kiegészítő anyagok: | Kiegészítő anyagok: | ||
− | *[[ | + | *[[Ellenőrző kérdések, példák (Fizika I.)|Példatár (mechanika, hőtan, elektrosztatika)]] |
*[[Matlab szimulációk|Matlab szimulációk (mechanika)]] | *[[Matlab szimulációk|Matlab szimulációk (mechanika)]] |
A lap jelenlegi, 2015. május 21., 11:48-kori változata
A BME Fizika Intézet a mérnöki hallgatók fizika oktatásában jelentős szemléletváltást kíván bevezetni. A Fizika oktatás komoly problémája – mind középiskolai, mind egyetemi szinten – hogy az átadott ismeretek „absztrakt elméletek” szintjén maradnak, és a hallgatókban nem kapcsolódnak össze a fizikából tanult elvek a mindennapi életben tapasztalt jelenségekkel. Az alkotó mérnöki munka fontos részét képezi a természettudományos ismeretek kreatív alkalmazása, amit jól szemléltet az elmúlt évszázadban elért hihetetlen műszaki és informatikai fejlődés. Számtalan – ma már hétköznapinak számító – eszközt sorolhatnánk fel, melyeket modern fizikai alapkutatásokból kiinduló komoly mérnöki fejlesztéseknek köszönhetünk. Ezek alapján a képzésben nagy hangsúlyt kívánunk fektetni a fizika elveinek alkalmazására, mind a „hétköznapi jelenségek” megértése, mind a modern elektronikai/informatikai eszközök működési elveinek megismerése terén.
A kitűzött cél az, hogy a mérnök hallgatók megismerkedjenek azoknak az igen bonyolult technikai eszközöknek a fizikai működési elveivel, amelyekkel a pályájuk során szükségképpen találkozni fognak. Ennek érdekében mind a klasszikus mind a modern fizika témaköreit bemutató e-learning portál készült. A tananyag hagyományos fizika jegyzetek (pl. „Hudson-Nelson”, „Budó”, „Physics 2000”) törzsanyagának tudásbázisát és jórészt csak az interneten elérhető (pl. angol nyelvű Wikipedia) korszerű alkalmazásokhoz kapcsolódó információkat ötvözi egy koherens e-learning anyag formájában, melyhez mintegy száz saját készítésű nagyfelbontású kísérleti videó készül. Az anyag számos hivatkozást tartalmaz: a belső linkek a jegyzeten belüli kapcsolódó anyagrészek között egyszerű tájékozódást biztosítanak, a külső linkek pedig aktuális tudományos hírekre és más, a témához kapcsolódó érdekességekre mutatva (pl. érdekes Wikipedia oldalak, Nobel előadások, stb.) hasznos kiegészítésként szolgálnak. Jellegénél fogva a jegyzet közel áll a fiatal generáció internetes „információ szerzési kultúrájához”, így reményeink szerint alkalmas lesz az érdeklődés felkeltésére, és ezáltal az ismeretek magas szintű átadására
A fizika videótár és e-learning portál a TÁMOP-4.1.2.-08/2/A/KMR-2009-0027 "Természettudományos (matematika és fizika) képzés a műszaki és informatikai felsőoktatásban" pályázat támogatásával készült. A pályázatról további információ a http://tankonyvtar.ttk.bme.hu/index.jsp oldalon érhető el. |
Fizika videótár
A fizika videótár mintegy 100 kísérlet segítségével segíti a fizika tanítását a következő témakörökben:
"Fizika körülöttünk" e-learning jegyzet mérnököknek
Kiegészítő anyagok: