„Erőtan I. - 2.1.4” változatai közötti eltérés
A Fizipedia wikiből
(Új oldal, tartalma: „<noinclude> Kategória:Kísérleti fizika gyakorlat 1. Kategória:Szerkesztő: Bácsi Ádám Kategória:Kinematika {{Kísérleti fizika gyakorlat | tárgynév …”) |
|||
2. sor: | 2. sor: | ||
[[Kategória:Kísérleti fizika gyakorlat 1.]] | [[Kategória:Kísérleti fizika gyakorlat 1.]] | ||
[[Kategória:Szerkesztő: Bácsi Ádám]] | [[Kategória:Szerkesztő: Bácsi Ádám]] | ||
− | [[Kategória: | + | [[Kategória:Erőtan I.]] |
{{Kísérleti fizika gyakorlat | {{Kísérleti fizika gyakorlat | ||
| tárgynév = Kísérleti fizika gyakorlat 1. | | tárgynév = Kísérleti fizika gyakorlat 1. |
A lap 2013. április 12., 19:39-kori változata
Navigáció Pt·1·2·3 |
---|
Kísérleti fizika gyakorlat 1. |
Gyakorlatok listája: |
Erőtan I. |
Feladatok listája: |
© 2012-2013 BME-TTK, TÁMOP4.1.2.A/1-11/0064 |
Feladat
- Egy autót gyorsulással indítanak. A vezető az 5. másodperc végén akadályt pillant meg és telik el a fékezés megkezdéséig. Hány métert halad az autó az akadály megpillantása után, ha a fék a kerekeket teljesen lefékezi? Mennyit haladt volna, ha a vezető azonnal fékez? A lefékezett autó és az úttest közötti súrlódási tényező .
Megoldás
- Ha ideig gyorsult az autó egyenletes gyorsulással, akkor a gyorsulás után a sebessége . Ezután kezdődik meg a fékezés, melynek során fellépőerőket az ÁBRÁn ábrázoltuk.
ÁBRA
Függőleges irányban az autó egyensúlyban van, ezért . Vízszintes irányban van gyarsulása az autónak, melyet határoz meg. A súrlódási erőt szerint számolhatjuk ki. Ezek alapján .A megálláshoz szükséges idő . Az ezalatt megtett út pedig A feladat első kérdése arra vonatkozik, amikor az autó az akadály megpillantása előtti időtartam után még ideig gyorsult. Ekkor fékezéstől a megállásig utat tesz meg. A fékezés előtti idő alatt pedig utat tett meg. Így összesen az első esetben az autó tesz meg az akadály megpillantásától a teljes megállásig.
A másik esetben csak ideig gyorsul az autó, és rögtön megkezdődik a fékezés. Ekkor utat tesz meg az autó.