„Erőtan I. - 2.1.30” változatai közötti eltérés
A Fizipedia wikiből
(→Feladat) |
(→Megoldás) |
||
18. sor: | 18. sor: | ||
== Megoldás == | == Megoldás == | ||
<wlatex>#: A kocsi és a rakomány a teljes mozgás során együtthalad, ezért csak a közös tömeggel kell számolni: $m=m_{1}+m_{2}$. | <wlatex>#: A kocsi és a rakomány a teljes mozgás során együtthalad, ezért csak a közös tömeggel kell számolni: $m=m_{1}+m_{2}$. | ||
− | #: a) A kocsira ható erőket az | + | #: a) A kocsira ható erőket láthatjuk az ábrán. A gravitációs erőt felbontjuk a lejtőre merőleges és lejtővel párhuzamos komponensekre. |
− | + | [[Kép:Kfgy_2_1_30ink.svg|none|250px]] | |
A lejtőre merőleges irányban a kocsi nem mozdul el, ezért $N=mg\cos\alpha$. A lejtővel párhuzamos irányban $$ma=F_{g}\sin\alpha-S=mg\sin\alpha-\mu N=mg\left(\sin\alpha-\mu\cos\alpha\right)$$ vagyis a gyorsulás $$a=g\left(\sin\alpha-\mu\cos\alpha\right)=0,59\,\mathrm{\frac{m}{s^{2}}}\,.$$ | A lejtőre merőleges irányban a kocsi nem mozdul el, ezért $N=mg\cos\alpha$. A lejtővel párhuzamos irányban $$ma=F_{g}\sin\alpha-S=mg\sin\alpha-\mu N=mg\left(\sin\alpha-\mu\cos\alpha\right)$$ vagyis a gyorsulás $$a=g\left(\sin\alpha-\mu\cos\alpha\right)=0,59\,\mathrm{\frac{m}{s^{2}}}\,.$$ | ||
#: b) Az $s_{1}$ utat $t_{1}$ idő alatt teszi meg, melyre $$s_{1}=\frac{a}{2}t_{1}^{2}\qquad\Rightarrow\qquad t_{1}=\sqrt{\frac{2s_{1}}{a}}\,.$$ A sebesség az út végén $$v_{1}=at_{1}=\sqrt{2s_{1}a}=26,6\,\mathrm{\frac{m}{s}}\,.$$ | #: b) Az $s_{1}$ utat $t_{1}$ idő alatt teszi meg, melyre $$s_{1}=\frac{a}{2}t_{1}^{2}\qquad\Rightarrow\qquad t_{1}=\sqrt{\frac{2s_{1}}{a}}\,.$$ A sebesség az út végén $$v_{1}=at_{1}=\sqrt{2s_{1}a}=26,6\,\mathrm{\frac{m}{s}}\,.$$ |
A lap 2013. június 24., 20:56-kori változata
Feladat
- Megrakott tömegű csille °-os lejtős pályán lefelé indul. Rakománya . A pályán a súrlódási tényező .
- a) Mekkora a gyorsulása?
- b) Mekkora a sebessége út befutása után?
- c) Hány hosszú út befutása után kell megkezdeni a fékezést, ha azt akarjuk, hogy a kocsi -nál jobban ne gyorsuljon fel?
- d) Mekkora fékezőerőt kell alkalmazni a állandó sebesség fenntartására?
- e) Mennyi idő alatt fut le a kocsi a lejtőn, ha annak hossza , és a elérése után ezzel az állandó sebességgel halad tovább?
Megoldás
- A kocsi és a rakomány a teljes mozgás során együtthalad, ezért csak a közös tömeggel kell számolni: .
- a) A kocsira ható erőket láthatjuk az ábrán. A gravitációs erőt felbontjuk a lejtőre merőleges és lejtővel párhuzamos komponensekre.
- b) Az utat idő alatt teszi meg, melyre A sebesség az út végén
- c) Ugyanezt az összefüggést használva úton nő a sebesség .
- d) Az út után rögtön el kell kezdeni fékezni, méghozzá fékezőerővel.
- e) A fékezésig idő telik el. A fékezés után egyenletes mozgással még halad a lejtőn. Tehát összesen idő alatt fut le a lejtőről.