„Erőtan I. - 2.1.7” változatai közötti eltérés
A Fizipedia wikiből
(Új oldal, tartalma: „<noinclude> Kategória:Kísérleti fizika gyakorlat 1. Kategória:Szerkesztő: Bácsi Ádám Kategória:Erőtan I. {{Kísérleti fizika gyakorlat | tárgynév …”) |
|||
(egy szerkesztő 4 közbeeső változata nincs mutatva) | |||
2. sor: | 2. sor: | ||
[[Kategória:Kísérleti fizika gyakorlat 1.]] | [[Kategória:Kísérleti fizika gyakorlat 1.]] | ||
[[Kategória:Szerkesztő: Bácsi Ádám]] | [[Kategória:Szerkesztő: Bácsi Ádám]] | ||
− | [[Kategória:Erőtan I.]] | + | [[Kategória:Mechanika - Erőtan I.]] |
{{Kísérleti fizika gyakorlat | {{Kísérleti fizika gyakorlat | ||
| tárgynév = Kísérleti fizika gyakorlat 1. | | tárgynév = Kísérleti fizika gyakorlat 1. | ||
− | | témakör = Erőtan I. | + | | témakör = Mechanika - Erőtan I. |
}} | }} | ||
== Feladat == | == Feladat == | ||
− | </noinclude><wlatex># Egy vasúti kocsi rakománya és a kocsi padlója közötti súrlódási együttható $0,2$. A kocsi sebessége $25\,\mathrm{\frac{m}{s}}$. Mekkora az a legrövidebb távolság, amelyen belül a kocsit a rakomány megcsúszásának veszélye nélkül állíthatjuk meg? | + | </noinclude><wlatex># (2.1.7) Egy vasúti kocsi rakománya és a kocsi padlója közötti súrlódási együttható $0,2$. A kocsi sebessége $25\,\mathrm{\frac{m}{s}}$. Mekkora az a legrövidebb távolság, amelyen belül a kocsit a rakomány megcsúszásának veszélye nélkül állíthatjuk meg? |
</wlatex><includeonly><wlatex>{{Végeredmény|content= $s_{min}=156,25\,\mathrm{m}$ }}</wlatex></includeonly><noinclude> | </wlatex><includeonly><wlatex>{{Végeredmény|content= $s_{min}=156,25\,\mathrm{m}$ }}</wlatex></includeonly><noinclude> | ||
== Megoldás == | == Megoldás == | ||
− | <wlatex>#: A fékezés során a rakományra | + | <wlatex>#: A fékezés során a rakományra függőleges irányban a gravitációs- és a nyomóerő hat, vízszintes irányban pedig a tapadási erő. <br> Függőleges irányban nem történik mozgás, ezért $N=F_{g}=mg$. Vízszintes irányban a tapadási erő hatására elkezd csökkenni a sebesség $a$ nagyságú gyorsulással. A tapadási erő a nyomóerővel van kapcsolatban. $$T\leq \mu N$$ $$a\leq \mu g$$ A fékezés során $s=\frac{v^{2}}{2a}$ utat tesz meg a test. Ezzel behelyettesítve $$s\geq \frac{v^{2}}{2\mu g}\,,$$ vagyis megadtuk azt a feltételt, amely a ahhoz szükséges, hogy a rakomány ne csússzon meg a kocsin. A minimális út $$s_{min}=\frac{v^{2}}{2\mu g}=156,25\,\mathrm{m}\,.$$ |
− | + | ||
− | Függőleges irányban nem történik mozgás, ezért $N=F_{g}=mg$. Vízszintes irányban a tapadási erő hatására elkezd csökkenni a sebesség $a$ nagyságú gyorsulással. A tapadási erő a nyomóerővel van kapcsolatban. $$T\leq \mu N$$ $$a\leq \mu g$$ A fékezés során $s=\frac{v^{2}}{ | + | |
</wlatex> | </wlatex> | ||
</noinclude> | </noinclude> |
A lap jelenlegi, 2016. január 21., 12:33-kori változata
Feladat
- (2.1.7) Egy vasúti kocsi rakománya és a kocsi padlója közötti súrlódási együttható . A kocsi sebessége . Mekkora az a legrövidebb távolság, amelyen belül a kocsit a rakomány megcsúszásának veszélye nélkül állíthatjuk meg?
Megoldás
- A fékezés során a rakományra függőleges irányban a gravitációs- és a nyomóerő hat, vízszintes irányban pedig a tapadási erő.
Függőleges irányban nem történik mozgás, ezért . Vízszintes irányban a tapadási erő hatására elkezd csökkenni a sebesség nagyságú gyorsulással. A tapadási erő a nyomóerővel van kapcsolatban. A fékezés során utat tesz meg a test. Ezzel behelyettesítve vagyis megadtuk azt a feltételt, amely a ahhoz szükséges, hogy a rakomány ne csússzon meg a kocsin. A minimális út
- A fékezés során a rakományra függőleges irányban a gravitációs- és a nyomóerő hat, vízszintes irányban pedig a tapadási erő.