„Erőtan I. - 2.1.30” változatai közötti eltérés

A Fizipedia wikiből
 
(3 szerkesztő 4 közbeeső változata nincs mutatva)
8. sor: 8. sor:
 
}}
 
}}
 
== Feladat ==
 
== Feladat ==
</noinclude><wlatex># Megrakott $m_{1}=420\,\mathrm{kg}$ tömegű csille $\alpha=8$°-os lejtős pályán lefelé indul. Rakománya $m_{2}=560\,\mathrm{kg}$. A pályán a súrlódási tényező $\mu=0,08$.
+
</noinclude><wlatex># (2.1.30) Megrakott $m_{1}=420\,\mathrm{kg}$ tömegű csille $\alpha=8$°-os lejtős pályán lefelé indul. Rakománya $m_{2}=560\,\mathrm{kg}$. A pályán a súrlódási tényező $\mu=0,08$.
 
#: a) Mekkora a gyorsulása?
 
#: a) Mekkora a gyorsulása?
 
#: b) Mekkora a sebessége $s_{1}=600\,\mathrm{m}$ út befutása után?
 
#: b) Mekkora a sebessége $s_{1}=600\,\mathrm{m}$ út befutása után?
15. sor: 15. sor:
 
#: e) Mennyi idő alatt fut le a kocsi a lejtőn, ha annak hossza $s_{2}=900\,\mathrm{m}$, és a $v_{3}=6\,\mathrm{\frac{m}{s}}$ elérése után ezzel az állandó sebességgel halad tovább?
 
#: e) Mennyi idő alatt fut le a kocsi a lejtőn, ha annak hossza $s_{2}=900\,\mathrm{m}$, és a $v_{3}=6\,\mathrm{\frac{m}{s}}$ elérése után ezzel az állandó sebességgel halad tovább?
 
</wlatex><includeonly><wlatex>{{Útmutatás|content=Írd fel a rakományra ható erők közti összefüggéseket a Newton törvények segítségével!}}{{Végeredmény|content= a) $a=0,59\,\mathrm{\frac{m}{s^{2}}}$ <br> b) $v_{1}=26,6\,\mathrm{\frac{m}{s}}$ <br> c) $s_{3}=30,5\,\mathrm{m}$ <br> d) $F=578,2 \,\mathrm{N}$ <br> e) $T=155,1\,\mathrm{s}$ }}</wlatex></includeonly><noinclude>
 
</wlatex><includeonly><wlatex>{{Útmutatás|content=Írd fel a rakományra ható erők közti összefüggéseket a Newton törvények segítségével!}}{{Végeredmény|content= a) $a=0,59\,\mathrm{\frac{m}{s^{2}}}$ <br> b) $v_{1}=26,6\,\mathrm{\frac{m}{s}}$ <br> c) $s_{3}=30,5\,\mathrm{m}$ <br> d) $F=578,2 \,\mathrm{N}$ <br> e) $T=155,1\,\mathrm{s}$ }}</wlatex></includeonly><noinclude>
 +
 
== Megoldás ==
 
== Megoldás ==
 
<wlatex>#:  A kocsi és a rakomány a teljes mozgás során együtthalad, ezért csak a közös tömeggel kell számolni: $m=m_{1}+m_{2}$.
 
<wlatex>#:  A kocsi és a rakomány a teljes mozgás során együtthalad, ezért csak a közös tömeggel kell számolni: $m=m_{1}+m_{2}$.
#: a) A kocsira ható erőket az ÁBRÁn ábrázoltuk. A gravitációs erőt felbontjuk a lejtőre merőleges és lejtővel párhuzamos komponensekre.
+
#: a) A kocsira ható erőket láthatjuk az ábrán. A gravitációs erőt felbontjuk a lejtőre merőleges és lejtővel párhuzamos komponensekre.
ÁBRA
+
[[Kép:2.1.30.svg|none|250px]]
 
A lejtőre merőleges irányban a kocsi nem mozdul el, ezért $N=mg\cos\alpha$. A lejtővel párhuzamos irányban $$ma=F_{g}\sin\alpha-S=mg\sin\alpha-\mu N=mg\left(\sin\alpha-\mu\cos\alpha\right)$$ vagyis a gyorsulás $$a=g\left(\sin\alpha-\mu\cos\alpha\right)=0,59\,\mathrm{\frac{m}{s^{2}}}\,.$$
 
A lejtőre merőleges irányban a kocsi nem mozdul el, ezért $N=mg\cos\alpha$. A lejtővel párhuzamos irányban $$ma=F_{g}\sin\alpha-S=mg\sin\alpha-\mu N=mg\left(\sin\alpha-\mu\cos\alpha\right)$$ vagyis a gyorsulás $$a=g\left(\sin\alpha-\mu\cos\alpha\right)=0,59\,\mathrm{\frac{m}{s^{2}}}\,.$$
 
#: b) Az $s_{1}$ utat $t_{1}$ idő alatt teszi meg, melyre $$s_{1}=\frac{a}{2}t_{1}^{2}\qquad\Rightarrow\qquad t_{1}=\sqrt{\frac{2s_{1}}{a}}\,.$$ A sebesség az út végén $$v_{1}=at_{1}=\sqrt{2s_{1}a}=26,6\,\mathrm{\frac{m}{s}}\,.$$
 
#: b) Az $s_{1}$ utat $t_{1}$ idő alatt teszi meg, melyre $$s_{1}=\frac{a}{2}t_{1}^{2}\qquad\Rightarrow\qquad t_{1}=\sqrt{\frac{2s_{1}}{a}}\,.$$ A sebesség az út végén $$v_{1}=at_{1}=\sqrt{2s_{1}a}=26,6\,\mathrm{\frac{m}{s}}\,.$$

A lap jelenlegi, 2013. augusztus 27., 21:15-kori változata

Navigáció Pt·1·2·3
Kísérleti fizika gyakorlat 1.
Gyakorlatok listája:
  1. Deriválás
  2. Integrálás
  3. Mozgástan
  4. Erőtan I.
  5. Erőtan II.
  6. Munka, energia
  7. Pontrendszerek
  8. Merev testek I.
  9. Merev testek II.
  10. Rugalmasság, folyadékok
  11. Rezgések I.
  12. Rezgések II.
  13. Hullámok
Mechanika - Erőtan I.
Feladatok listája:
  1. Erőtan I. - 2.1.2
  2. Erőtan I. - 2.1.4
  3. Erőtan I. - 2.1.7
  4. Erőtan I. - 2.1.9
  5. Erőtan I. - 2.1.14
  6. Erőtan I. - 2.1.16
  7. Erőtan I. - 2.1.26
  8. Erőtan I. - 2.1.30
  9. Erőtan I. - 2.1.35
  10. Erőtan I. - 2.1.38
  11. Erőtan I. - 2.1.48
  12. Erőtan I. - 2.3.1
  13. Erőtan I. - 2.4.1
  14. Erőtan I. - 2.4.4
  15. Erőtan I. - 2.4.7
  16. Erőtan I. - Harmonikus rezgés gravitációs térben
© 2012-2013 BME-TTK, TÁMOP4.1.2.A/1-11/0064

Feladat

  1. (2.1.30) Megrakott \setbox0\hbox{$m_{1}=420\,\mathrm{kg}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% tömegű csille \setbox0\hbox{$\alpha=8$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%°-os lejtős pályán lefelé indul. Rakománya \setbox0\hbox{$m_{2}=560\,\mathrm{kg}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%. A pályán a súrlódási tényező \setbox0\hbox{$\mu=0,08$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%.
    a) Mekkora a gyorsulása?
    b) Mekkora a sebessége \setbox0\hbox{$s_{1}=600\,\mathrm{m}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% út befutása után?
    c) Hány \setbox0\hbox{$\,\mathrm{m}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% hosszú út befutása után kell megkezdeni a fékezést, ha azt akarjuk, hogy a kocsi \setbox0\hbox{$v_{3}=6\,\mathrm{\frac{m}{s}}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%-nál jobban ne gyorsuljon fel?
    d) Mekkora fékezőerőt kell alkalmazni a \setbox0\hbox{$v_{3}=6\,\mathrm{\frac{m}{s}}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% állandó sebesség fenntartására?
    e) Mennyi idő alatt fut le a kocsi a lejtőn, ha annak hossza \setbox0\hbox{$s_{2}=900\,\mathrm{m}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%, és a \setbox0\hbox{$v_{3}=6\,\mathrm{\frac{m}{s}}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% elérése után ezzel az állandó sebességgel halad tovább?

Megoldás

  1. A kocsi és a rakomány a teljes mozgás során együtthalad, ezért csak a közös tömeggel kell számolni: \setbox0\hbox{$m=m_{1}+m_{2}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%.
    a) A kocsira ható erőket láthatjuk az ábrán. A gravitációs erőt felbontjuk a lejtőre merőleges és lejtővel párhuzamos komponensekre.
2.1.30.svg
A lejtőre merőleges irányban a kocsi nem mozdul el, ezért \setbox0\hbox{$N=mg\cos\alpha$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%. A lejtővel párhuzamos irányban
\[ma=F_{g}\sin\alpha-S=mg\sin\alpha-\mu N=mg\left(\sin\alpha-\mu\cos\alpha\right)\]
vagyis a gyorsulás
\[a=g\left(\sin\alpha-\mu\cos\alpha\right)=0,59\,\mathrm{\frac{m}{s^{2}}}\,.\]
  1. b) Az \setbox0\hbox{$s_{1}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% utat \setbox0\hbox{$t_{1}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% idő alatt teszi meg, melyre
    \[s_{1}=\frac{a}{2}t_{1}^{2}\qquad\Rightarrow\qquad t_{1}=\sqrt{\frac{2s_{1}}{a}}\,.\]
    A sebesség az út végén
    \[v_{1}=at_{1}=\sqrt{2s_{1}a}=26,6\,\mathrm{\frac{m}{s}}\,.\]
    c) Ugyanezt az összefüggést használva
    \[s_{3}=\frac{v_{3}^{2}}{2a}=30,5\,\mathrm{m}\]
    úton nő a sebesség \setbox0\hbox{$v_{3}-ra$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%.
    d) Az \setbox0\hbox{$s_{3}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% út után rögtön el kell kezdeni fékezni, méghozzá
    \[F=ma=578,2 \,\mathrm{N}\]
    fékezőerővel.
    e) A fékezésig \setbox0\hbox{$t_{3}=\frac{v_{3}}{a}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% idő telik el. A fékezés után egyenletes mozgással még
    \[\Delta t=\frac{s_{2}-s_{3}}{v_{3}}\]
    halad a lejtőn. Tehát összesen
    \[T=t_{3}+\Delta t=\frac{s_{2}}{v_{3}}+\frac{v_{3}}{2a}=155,1\,\mathrm{s}\]
    idő alatt fut le a lejtőről.