„Erőtan I. - 2.1.30” változatai közötti eltérés
A Fizipedia wikiből
(→Megoldás) |
(→Megoldás) |
||
19. sor: | 19. sor: | ||
<wlatex>#: A kocsi és a rakomány a teljes mozgás során együtthalad, ezért csak a közös tömeggel kell számolni: $m=m_{1}+m_{2}$. | <wlatex>#: A kocsi és a rakomány a teljes mozgás során együtthalad, ezért csak a közös tömeggel kell számolni: $m=m_{1}+m_{2}$. | ||
#: a) A kocsira ható erőket láthatjuk az ábrán. A gravitációs erőt felbontjuk a lejtőre merőleges és lejtővel párhuzamos komponensekre. | #: a) A kocsira ható erőket láthatjuk az ábrán. A gravitációs erőt felbontjuk a lejtőre merőleges és lejtővel párhuzamos komponensekre. | ||
− | [[Kép: | + | [[Kép:2.1.30.svg|none|250px]] |
A lejtőre merőleges irányban a kocsi nem mozdul el, ezért $N=mg\cos\alpha$. A lejtővel párhuzamos irányban $$ma=F_{g}\sin\alpha-S=mg\sin\alpha-\mu N=mg\left(\sin\alpha-\mu\cos\alpha\right)$$ vagyis a gyorsulás $$a=g\left(\sin\alpha-\mu\cos\alpha\right)=0,59\,\mathrm{\frac{m}{s^{2}}}\,.$$ | A lejtőre merőleges irányban a kocsi nem mozdul el, ezért $N=mg\cos\alpha$. A lejtővel párhuzamos irányban $$ma=F_{g}\sin\alpha-S=mg\sin\alpha-\mu N=mg\left(\sin\alpha-\mu\cos\alpha\right)$$ vagyis a gyorsulás $$a=g\left(\sin\alpha-\mu\cos\alpha\right)=0,59\,\mathrm{\frac{m}{s^{2}}}\,.$$ | ||
#: b) Az $s_{1}$ utat $t_{1}$ idő alatt teszi meg, melyre $$s_{1}=\frac{a}{2}t_{1}^{2}\qquad\Rightarrow\qquad t_{1}=\sqrt{\frac{2s_{1}}{a}}\,.$$ A sebesség az út végén $$v_{1}=at_{1}=\sqrt{2s_{1}a}=26,6\,\mathrm{\frac{m}{s}}\,.$$ | #: b) Az $s_{1}$ utat $t_{1}$ idő alatt teszi meg, melyre $$s_{1}=\frac{a}{2}t_{1}^{2}\qquad\Rightarrow\qquad t_{1}=\sqrt{\frac{2s_{1}}{a}}\,.$$ A sebesség az út végén $$v_{1}=at_{1}=\sqrt{2s_{1}a}=26,6\,\mathrm{\frac{m}{s}}\,.$$ |
A lap 2013. június 29., 17:09-kori változata
Feladat
- Megrakott
tömegű csille
°-os lejtős pályán lefelé indul. Rakománya
. A pályán a súrlódási tényező
.
- a) Mekkora a gyorsulása?
- b) Mekkora a sebessége
út befutása után?
- c) Hány
hosszú út befutása után kell megkezdeni a fékezést, ha azt akarjuk, hogy a kocsi
-nál jobban ne gyorsuljon fel?
- d) Mekkora fékezőerőt kell alkalmazni a
állandó sebesség fenntartására?
- e) Mennyi idő alatt fut le a kocsi a lejtőn, ha annak hossza
, és a
elérése után ezzel az állandó sebességgel halad tovább?
Megoldás
- A kocsi és a rakomány a teljes mozgás során együtthalad, ezért csak a közös tömeggel kell számolni:
.
- a) A kocsira ható erőket láthatjuk az ábrán. A gravitációs erőt felbontjuk a lejtőre merőleges és lejtővel párhuzamos komponensekre.
- A kocsi és a rakomány a teljes mozgás során együtthalad, ezért csak a közös tömeggel kell számolni:

![\[ma=F_{g}\sin\alpha-S=mg\sin\alpha-\mu N=mg\left(\sin\alpha-\mu\cos\alpha\right)\]](/images/math/2/f/1/2f16146467e3e520b0e375803edb5bb5.png)
![\[a=g\left(\sin\alpha-\mu\cos\alpha\right)=0,59\,\mathrm{\frac{m}{s^{2}}}\,.\]](/images/math/f/7/f/f7fcd98694a0a9f33d5619cf50a93ddb.png)
- b) Az
utat
idő alatt teszi meg, melyre
A sebesség az út végén - c) Ugyanezt az összefüggést használva úton nő a sebesség
.
- d) Az
út után rögtön el kell kezdeni fékezni, méghozzá
fékezőerővel. - e) A fékezésig
idő telik el. A fékezés után egyenletes mozgással még
halad a lejtőn. Tehát összesenidő alatt fut le a lejtőről.
- b) Az