„Erőtan I. - 2.1.7” változatai közötti eltérés
A Fizipedia wikiből
8. sor: | 8. sor: | ||
}} | }} | ||
== Feladat == | == Feladat == | ||
− | </noinclude><wlatex># Egy vasúti kocsi rakománya és a kocsi padlója közötti súrlódási együttható $0,2$. A kocsi sebessége $25\,\mathrm{\frac{m}{s}}$. Mekkora az a legrövidebb távolság, amelyen belül a kocsit a rakomány megcsúszásának veszélye nélkül állíthatjuk meg? | + | </noinclude><wlatex># (2.1.7) Egy vasúti kocsi rakománya és a kocsi padlója közötti súrlódási együttható $0,2$. A kocsi sebessége $25\,\mathrm{\frac{m}{s}}$. Mekkora az a legrövidebb távolság, amelyen belül a kocsit a rakomány megcsúszásának veszélye nélkül állíthatjuk meg? |
</wlatex><includeonly><wlatex>{{Végeredmény|content= $s_{min}=156,25\,\mathrm{m}$ }}</wlatex></includeonly><noinclude> | </wlatex><includeonly><wlatex>{{Végeredmény|content= $s_{min}=156,25\,\mathrm{m}$ }}</wlatex></includeonly><noinclude> | ||
== Megoldás == | == Megoldás == |
A lap 2013. augusztus 27., 21:12-kori változata
Feladat
- (2.1.7) Egy vasúti kocsi rakománya és a kocsi padlója közötti súrlódási együttható . A kocsi sebessége . Mekkora az a legrövidebb távolság, amelyen belül a kocsit a rakomány megcsúszásának veszélye nélkül állíthatjuk meg?
Megoldás
- A fékezés során a rakományra függőleges irányban a gravitációs- és a nyomóerő hat, vízszintes irányban pedig a tapadási erő.
Függőleges irányban nem történik mozgás, ezért . Vízszintes irányban a tapadási erő hatására elkezd csökkenni a sebesség nagyságú gyorsulással. A tapadási erő a nyomóerővel van kapcsolatban. A fékezés során utat tesz meg a test. Ezzel behelyettesítve vagyis megadtuk azt a feltételt, amely a ahhoz szükséges, hogy a rakomány ne csússzon meg a kocsin. A minimális út
- A fékezés során a rakományra függőleges irányban a gravitációs- és a nyomóerő hat, vízszintes irányban pedig a tapadási erő.