Erőtan I. - 2.1.7
A Fizipedia wikiből
A lap korábbi változatát látod, amilyen Bacsi (vitalap | szerkesztései) 2013. augusztus 27., 21:12-kor történt szerkesztése után volt.
Feladat
- (2.1.7) Egy vasúti kocsi rakománya és a kocsi padlója közötti súrlódási együttható . A kocsi sebessége . Mekkora az a legrövidebb távolság, amelyen belül a kocsit a rakomány megcsúszásának veszélye nélkül állíthatjuk meg?
Megoldás
- A fékezés során a rakományra függőleges irányban a gravitációs- és a nyomóerő hat, vízszintes irányban pedig a tapadási erő.
Függőleges irányban nem történik mozgás, ezért . Vízszintes irányban a tapadási erő hatására elkezd csökkenni a sebesség nagyságú gyorsulással. A tapadási erő a nyomóerővel van kapcsolatban. A fékezés során utat tesz meg a test. Ezzel behelyettesítve vagyis megadtuk azt a feltételt, amely a ahhoz szükséges, hogy a rakomány ne csússzon meg a kocsin. A minimális út
- A fékezés során a rakományra függőleges irányban a gravitációs- és a nyomóerő hat, vízszintes irányban pedig a tapadási erő.