Erőtan I. - 2.1.7
A Fizipedia wikiből
A lap korábbi változatát látod, amilyen Bacsi (vitalap | szerkesztései) 2013. április 22., 16:07-kor történt szerkesztése után volt.
Feladat
- Egy vasúti kocsi rakománya és a kocsi padlója közötti súrlódási együttható
. A kocsi sebessége
. Mekkora az a legrövidebb távolság, amelyen belül a kocsit a rakomány megcsúszásának veszélye nélkül állíthatjuk meg?
Megoldás
- A fékezés során a rakományra függőleges irányban a gravitációs- és a nyomóerő hat, vízszintes irányban pedig a tapadási erő.
Függőleges irányban nem történik mozgás, ezért
. Vízszintes irányban a tapadási erő hatására elkezd csökkenni a sebesség
nagyságú gyorsulással. A tapadási erő a nyomóerővel van kapcsolatban.
A fékezés során![\[a\leq \mu g\]](/images/math/4/0/e/40e8a98ae75821b3c361eca5e544d238.png)
utat tesz meg a test. Ezzel behelyettesítve vagyis megadtuk azt a feltételt, amely a ahhoz szükséges, hogy a rakomány ne csússzon meg a kocsin. A minimális út![\[s\geq \frac{v^{2}}{2\mu g}\,,\]](/images/math/d/0/4/d0447644e03c8ab511f1e3bd6809a250.png)
![\[s_{min}=\frac{v^{2}}{2\mu g}=156,25\,\mathrm{m}\,.\]](/images/math/c/8/6/c8623f451c53996fa4786e7f0eb3844d.png)
- A fékezés során a rakományra függőleges irányban a gravitációs- és a nyomóerő hat, vízszintes irányban pedig a tapadási erő.