Kinematika - 1.4.23
A Fizipedia wikiből
A lap korábbi változatát látod, amilyen Gombkoto (vitalap | szerkesztései) 2014. január 9., 15:22-kor történt szerkesztése után volt.
| [rejt] Navigáció Pt·1·2·3 |
|---|
| Kísérleti fizika gyakorlat 1. |
| Gyakorlatok listája: |
| Mechanika - Mozgástan |
| Feladatok listája: |
| © 2012-2013 BME-TTK, TÁMOP4.1.2.A/1-11/0064 |
Feladat
- (*1.4.23) Egy aknavetővel a völgyből
magasságú fennsíkra tüzelnek. (1.4.23. ábra). A fennsíktól milyen távolságban kell felállítani az aknavetőt, hogy a lövedék a fennsík szélétől a legmesszebbre repüljön? Mekkora ez a távolság? Milyen szögben kell lőni? A lövedék kezdeti sebessége
.
Megoldás
- A lövedék pályája egy parabolát ír le. Olyan pálya lehet az optimális, amelyik éppen érinti a fennsík peremét. Ez az állítás indirekt módon látható be. Képzeljünk el egy olyan pályát, amely a fennsík pereme felett halad el. Ennél azonban biztosan távolabbra tudunk lőni, ha az aknavetőt közelebb toljuk és ugyanabban a szögben lövünk. Természetesen az olyan pályák, melyek a fennsík pereme alatt haladnának, teljes mértékben érdektelenek.
Tehát olyan pályákat vizsgálunk, amelyek éppen a fennsík peremét érintik. Amikor a lövedék eléri a peremet, akkor a sebességének nagysága a kilövés szögétől és a kilövés helyétől függetlenül
lesz, melyet az alábbi energetikai megfontolásból számolhatunk ki. Most vizsgáljuk meg, hogy milyen szögűnek kell lennie a![\[\frac{1}{2}mv_{0}^{2}=mgh+\frac{1}{2}mv_{1}^{2}\qquad\Rightarrow\qquad v_{1}=v_{0}\sqrt{1-\frac{2hg}{v_{0}^{2}}}\]](/images/math/1/d/5/1d5afb4c6082f9f3d5710083c41c87f0.png)
sebességnek ahhoz, hogy a maximális legyen a felszínen megtett út. Ha a vízszintessel bezárt szög
, akkor a sebbeség különböző irányú komponenseinek nagysága A a felszínen a becsapódásig![\[v_{1x}=v_{1}\cos\alpha\qquad\qquad v_{1y}=v_{1}\sin\alpha\,.\]](/images/math/5/b/9/5b94075e77ed2161350a7e5fa7a2eebf.png)
idő telik el. Ezalatt a lövedék vízszintes irányba utat tesz meg. A kifejezés maximális, ha![\[x_{1}(\alpha)=v_{1x}t_{1}=\frac{2v_{1}^{2}}{g}\sin\alpha\cos\alpha\]](/images/math/9/4/4/9449b0a5ea142bd92dcf76cb66e6c95a.png)
és ekkor a megtett út
. A kérdés tehát az, hogy honnan és milyen szög alatt kell lőni ahhoz, hogy a pálya a fennsík peremét érintse, és ebben a pillanatban a vízszintessel
fokos szöget zár be a sebesség. Kihasználhatjuk azt a tényt, hogy a mozgás során az
irányú sebesség végig változatlan. Amikor a lövedék a fennsík pereménél van, akkor
. Ennek azonban meg kell egyeznie a kilövés pillanatában mérhető
irányú sebességgel
. Ezek alapján ki lehet számolni azt a szöget, amely alatt a lövedéket ki kell lőni. ![\[\frac{v_{1}}{\sqrt{2}}=v_{0}\cos\varphi\]](/images/math/8/5/b/85b663c95f7131cba71713eeb76293f9.png)
![\[\sqrt{\frac{1}{2}-\frac{hg}{v_{0}^{2}}}=\cos\varphi\qquad\Rightarrow\qquad \varphi=\arccos\sqrt{\frac{1}{2}-\frac{hg}{v_{0}^{2}}}\]](/images/math/f/7/2/f72cc09b2bc1c2d7f8473173940020a9.png)
Ahhoz, hogy meghatározzuk a kilövés helyét, ki kell számolnunk, hogy mennyi időbe (
) telik, amíg a lövedék a kilövés után eléri a fennsík peremét. Ehhez meg kell oldanunk a másodfokú egyenletet. A két megoldás közül az egyik (kisebb) azt az időtartamot adja meg, ami alatt a lövedék eléri a fennsík peremét. A másik (nagyobb) megoldás azt az időpontot határozza meg, amikor a lövedék![\[h=v_{0}\sin\varphi\Delta t-\frac{g}{2}\Delta t^{2}\]](/images/math/c/3/d/c3df5756e396598319e390b3df23bccd.png)
távolságban becsapódik. Nekünk most az előbbire van szükségünk, mert ez alapján az aknavető távolsága a fennsík szélétől ![\[d=\frac{v_{1}}{\sqrt{2}}\Delta t_{1}=\frac{v_{1}}{2g}\left[\sqrt{v_{0}^{2}+2gh}-v_{1}\right]\]](/images/math/e/2/3/e23f62b160605bd4b25ec1fc84773fac.png)
Összefoglalva az eredményeket:
Ahhoz, hogy a lövedék a lehető legmesszebb csapódjon be a fennsíkon, az aknavetőt a fennsík szélétőltávolságban kell elhelyezni és a lövedéket
szögben kell kilőni. A fennsíkon megtett út ebben az esetben![\[\varphi=\arccos\sqrt{\frac{1}{2}-\frac{hg}{v_{0}^{2}}}\]](/images/math/c/b/3/cb3a2e723a373e2c2b55afd5e5011270.png)
![\[D=\frac{v_{0}^{2}}{g}-2h\,.\]](/images/math/6/4/9/64909bf4299497b17ab066ed1374ca88.png)
- A lövedék pályája egy parabolát ír le. Olyan pálya lehet az optimális, amelyik éppen érinti a fennsík peremét. Ez az állítás indirekt módon látható be. Képzeljünk el egy olyan pályát, amely a fennsík pereme felett halad el. Ennél azonban biztosan távolabbra tudunk lőni, ha az aknavetőt közelebb toljuk és ugyanabban a szögben lövünk. Természetesen az olyan pályák, melyek a fennsík pereme alatt haladnának, teljes mértékben érdektelenek.