„Erőtan II. - 4.2” változatai közötti eltérés
A Fizipedia wikiből
11. sor: | 11. sor: | ||
</wlatex><includeonly><wlatex>{{Végeredmény|content= Az inga lengeni kezd. <br> $$a_{0max}=\sqrt{\left(\frac{F_{\max}}{m}\right)^{2}-g^{2}}$$}}</wlatex></includeonly><noinclude> | </wlatex><includeonly><wlatex>{{Végeredmény|content= Az inga lengeni kezd. <br> $$a_{0max}=\sqrt{\left(\frac{F_{\max}}{m}\right)^{2}-g^{2}}$$}}</wlatex></includeonly><noinclude> | ||
== Megoldás == | == Megoldás == | ||
− | <wlatex>#: A gyorsítás hatására a kocsihoz rögzített vonatkoztatási rendszerben egy vízszintes irányú, $F_{t}=ma_{0}$ nagyságú tehetetlenségi erő is hat az ingára. Így a kezdeti időpillanatban az eredő erő nem zérus, az inga nincs egyensúlyban, tehát elkezd lengeni. A lengés során akkor a legnagyobb a kötelet feszítő erő, amikor a kocsihoz rögzített vonatkoztatási rendszerben a rá ható erők eredője zérus. | + | <wlatex>#: A gyorsítás hatására a kocsihoz rögzített vonatkoztatási rendszerben egy vízszintes irányú, $F_{t}=ma_{0}$ nagyságú tehetetlenségi erő is hat az ingára. Így a kezdeti időpillanatban az eredő erő nem zérus, az inga nincs egyensúlyban, tehát elkezd lengeni. A lengés során akkor a legnagyobb a kötelet feszítő erő ($K$), amikor a kocsihoz rögzített vonatkoztatási rendszerben a rá ható erők eredője zérus. Ekkor $$K^{2}=F_{t}^{2}+F_{g}^{2}\,.$$ A kötél véges szakító szilárdsága miatt $$K\leq F_{max}\qquad\Rightarrow\qquad a_{0}\leq\sqrt{\left(\frac{F_{\max}}{m}\right)^{2}-g^{2}}\,,$$ vagyis a maximális gyorsítás $$a_{0max}=\sqrt{\left(\frac{F_{\max}}{m}\right)^{2}-g^{2}}$$ lehet. |
− | + | ||
− | $$K^{2}=F_{t}^{2}+F_{g}^{2}$$ A kötél véges szakító szilárdsága miatt $$K\leq F_{max}\qquad\Rightarrow\qquad a_{0}\leq\sqrt{\left(\frac{F_{\max}}{m}\right)^{2}-g^{2}}\,,$$ vagyis a maximális gyorsítás $$a_{0max}=\sqrt{\left(\frac{F_{\max}}{m}\right)^{2}-g^{2}}$$ lehet. | + | |
</wlatex> | </wlatex> | ||
</noinclude> | </noinclude> |
A lap 2013. április 22., 19:26-kori változata
Navigáció Pt·1·2·3 |
---|
Kísérleti fizika gyakorlat 1. |
Gyakorlatok listája: |
Mechanika - Erőtan II. |
Feladatok listája: |
© 2012-2013 BME-TTK, TÁMOP4.1.2.A/1-11/0064 |
Feladat
- Egy egyenletes sebességgel mozgó kocsin egyensúlyi helyzetben áll egy tömegű matematikai inga. A fonál szakító szilárdsága . A kocsit hirtelen gyorsítani kezdjük. Mi történik az ingával? Mekkora (időben állandó) gyorsulást adhatunk a kocsinak, hogy a fonál még éppen ne szakadjon el?
Megoldás
- A gyorsítás hatására a kocsihoz rögzített vonatkoztatási rendszerben egy vízszintes irányú, nagyságú tehetetlenségi erő is hat az ingára. Így a kezdeti időpillanatban az eredő erő nem zérus, az inga nincs egyensúlyban, tehát elkezd lengeni. A lengés során akkor a legnagyobb a kötelet feszítő erő (), amikor a kocsihoz rögzített vonatkoztatási rendszerben a rá ható erők eredője zérus. Ekkor A kötél véges szakító szilárdsága miatt vagyis a maximális gyorsítás lehet.