Mechanika - Súrlódó tárcsák

A Fizipedia wikiből
Navigáció Pt·1·2·3
Kísérleti fizika gyakorlat 1.
Gyakorlatok listája:
  1. Deriválás
  2. Integrálás
  3. Mozgástan
  4. Erőtan I.
  5. Erőtan II.
  6. Munka, energia
  7. Pontrendszerek
  8. Merev testek I.
  9. Merev testek II.
  10. Rugalmasság, folyadékok
  11. Rezgések I.
  12. Rezgések II.
  13. Hullámok
Mechanika - Merev testek I.
Feladatok listája:
  1. Egyenletesen gyorsuló forgás
  2. Forgatónyomaték gyorsuló forgásnál
  3. Lendkerék fékezése
  4. Gömb felületén lévő tengellyel
  5. Korong fonállal gyorsítva
  6. Pálca mint inga
  7. Korong mint inga
  8. Forgó lemez közegellenállással
  9. Oldalra húzott rúd egyensúlya
  10. Falhoz támasztott létra
  11. Korongba lőtt golyó
  12. Összekapcsolódó lendkerekek
  13. Súrlódó tárcsák
  14. Szíjhajtás
  15. Tehetetlenségi nyomaték számítás
© 2012-2013 BME-TTK, TÁMOP4.1.2.A/1-11/0064

Feladat

  1. (*3.2.16.) Egymással párhuzamosan elhelyezkedő tengely körül foroghat egy \setbox0\hbox{$m_1$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% és egy \setbox0\hbox{$m_2$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% tömegű tárcsa, melyek sugarai rendre \setbox0\hbox{$R_1$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% és \setbox0\hbox{$R_2$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%. Az \setbox0\hbox{$R_1$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% sugarú tárcsát \setbox0\hbox{$\omega _0$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% szögsebességgel megforgatjuk, majd az álló \setbox0\hbox{$R_2$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% sugarú tárcsához nyomjuk \setbox0\hbox{$F$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% erővel. A tárcsák érintkező felületei között a súrlódási együttható \setbox0\hbox{$\mu$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%.
    3.2.16.svg
    a) Mennyi idő alatt érik el az együttforgás állapotát, és mekkora szögsebességgel forognak ekkor?
    b) Milyen értékűvé válik ez idő alatt a rendszer kinetikus energiája?
    c) Ellenőrizze az eredő impulzusmomentumot és annak változását. Mi okozza a változást?
    d) Milyen súrlódási tényező lenne energiatakarékosság szempontjából gazdaságos?

Megoldás

Mivel csúszási súrlódási erő hat, ennek nagysága ismert \setbox0\hbox{$F_s=\mu F$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%, és a két tárcsa közötti kölcsönhatást erőpárban valósítja meg a III. axióma szerint. Ezen erők nyomatéka a tárcsákon mindaddig hat, amíg az együttforgás be nem áll, azaz a tárcsák kerületi sebessége azonos nem lesz. Ekkor a csúszás megszűnik, és az együttforgás nulla tapadási súrlódási erővel fenntartható. A mozgásegyenletek:
\[\theta_1\beta_1=-F_sR_1\]
illetve
\[\theta_2\beta_2=+F_sR_2,\]
így a szöggyorsulások \setbox0\hbox{$\beta_1=-\frac{2 \mu F}{m_1R_1}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% és \setbox0\hbox{$\beta_2=\frac{2 \mu F}{m_2R_2}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%. Ezzel a kerületi sebességek
\[v_1(t)=R_1 (\omega_0+\beta_1t)\]
és
\[v_2(t)=R_2 (\beta_2t),\]
melyek egyenlővé téve megadják a közös forgás létrejöttének idejét
\[t=\frac{\omega_0R_1m_1m_2}{2\mu F(m_1+m_2)}\]
Ezt visszahelyettesítve kapjuk a szögsebességeket ebben az állapotban: \setbox0\hbox{$\omega_1=\omega_0\frac{m_1}{m_1+m_2}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% és \setbox0\hbox{$\omega_2=\omega_0\frac{R_1}{R_2}\frac{m_1}{m_1+m_2}$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%. Érdemes megjegyezni, hogy bár a beállás ideje függ a súrlódási együtthatótól, a végállapot maga nem, tehát energetikailag a súrlódási együttható értéke (\setbox0\hbox{$\mu=0$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0%-t kivéve) közömbös! A mozgási energia:
\[E=\frac14\omega_0^2R_1^2\frac{m_1^2}{m_1+m_2}.\]
A kezdeti impulzusmomentum a kezdetben forgó tárcsa tengelyére nézve
\[L_0=\frac12m_1R_1^2\omega_0.\]
Könnyen ellenőrizhető, hogy azonos tömegek és sugarak esetén az együttforgás állapotában az eredő impulzusmomentum nulla, de más esetekben is az impulzusmomentum mindenképp megváltozik, mert hiába nulla a belsőnek számító súrlódási erők eredő forgatónyomatéka egy közös tengelyre nézve, a tengelyeket tartó (külső) erők egyikének van forgatónyomatéka. (Habár munkavégzésük nincs.) Fontos, hogy az eredő impulzusmomentumok és nyomatékok számításánál mindent egy kiválasztott tengelyre vonatkoztassunk! A feladat első felének megoldásánál ezt még elkerülhettük. A teljes impulzusmomentum a végállapotban
\[L_1+L_2=\frac12\frac{m_1}{m_1+m_2}R_1(m_1R_1-m_2R_2)\]
A tengelyt tartó erő forgatónyomatéka \setbox0\hbox{$M_\text{T}=-\mu F(R_1+R_2),$}% \message{//depth:\the\dp0//}% \box0% ezzel az impulzusmomentum megváltozása
\[\Delta L=M_\text{T}t=-\frac{\omega_0R_1m_1m_2(R_1+R_2)}{2(m_1+m_2)}.\]
Ellenőrizhető, hogy
\[L_0+\Delta L=L_1+L_2.\]