Feladat
- (*3.2.16.) Egymással párhuzamosan elhelyezkedő tengely körül foroghat egy és egy tömegű tárcsa, melyek sugarai rendre és . Az sugarú tárcsát szögsebességgel megforgatjuk, majd az álló sugarú tárcsához nyomjuk erővel. A tárcsák érintkező felületei között a súrlódási együttható .
- a) Mennyi idő alatt érik el az együttforgás állapotát, és mekkora szögsebességgel forognak ekkor?
- b) Milyen értékűvé válik ez idő alatt a rendszer kinetikus energiája?
- c) Ellenőrizze az eredő impulzusmomentumot és annak változását. Mi okozza a változást?
- d) Milyen súrlódási tényező lenne energiatakarékosság szempontjából gazdaságos?
Megoldás
Mivel csúszási súrlódási erő hat, ennek nagysága ismert
, és a két tárcsa közötti kölcsönhatást erőpárban valósítja meg a III. axióma szerint. Ezen erők nyomatéka a tárcsákon mindaddig hat, amíg az együttforgás be nem áll, azaz a tárcsák kerületi sebessége azonos nem lesz. Ekkor a csúszás megszűnik, és az együttforgás nulla tapadási súrlódási erővel fenntartható. A mozgásegyenletek:
illetve
így a szöggyorsulások
és
. Ezzel a kerületi sebességek
és
melyek egyenlővé téve megadják a közös forgás létrejöttének idejét
Ezt visszahelyettesítve kapjuk a szögsebességeket ebben az állapotban:
és
. Érdemes megjegyezni, hogy bár a beállás ideje függ a súrlódási együtthatótól, a végállapot maga nem, tehát energetikailag a súrlódási együttható értéke (
-t kivéve) közömbös! A mozgási energia:
A kezdeti impulzusmomentum a kezdetben forgó tárcsa tengelyére nézve
Könnyen ellenőrizhető, hogy azonos tömegek és sugarak esetén az együttforgás állapotában az eredő impulzusmomentum nulla, de más esetekben is az impulzusmomentum mindenképp megváltozik, mert hiába nulla a belsőnek számító súrlódási erők eredő forgatónyomatéka egy közös tengelyre nézve, a tengelyeket tartó (külső) erők egyikének van forgatónyomatéka. (Habár munkavégzésük nincs.) Fontos, hogy az eredő impulzusmomentumok és nyomatékok számításánál mindent egy kiválasztott tengelyre vonatkoztassunk! A feladat első felének megoldásánál ezt még elkerülhettük. A teljes impulzusmomentum a végállapotban
A tengelyt tartó erő forgatónyomatéka
ezzel az impulzusmomentum megváltozása
Ellenőrizhető, hogy