„Termodinamika példák - Maxwell-relációk” változatai közötti eltérés
A Fizipedia wikiből
a |
|||
(egy szerkesztő 3 közbeeső változata nincs mutatva) | |||
9. sor: | 9. sor: | ||
}} | }} | ||
== Feladat == | == Feladat == | ||
− | </noinclude><wlatex># Bizonyítsuk be a $\displaystyle | + | </noinclude><wlatex># Bizonyítsuk be a $\displaystyle \left(\frac{\partial p}{\partial T}\right)_V = \left(\frac{\partial S}{\partial V}\right)_T$ Maxwell-összefüggést!</wlatex><noinclude> |
+ | |||
== Megoldás == | == Megoldás == | ||
− | <wlatex>A Maxwell-relációk a termodinamikai potenciálok kétszeres parciális deriváltjainak Young-tétel szerinti megfeleltetéséből kaphatóak. | + | <wlatex>A Maxwell-relációk a termodinamikai potenciálok kétszeres parciális deriváltjainak Young-tétel szerinti megfeleltetéséből kaphatóak. Számításainkat nem csak a feladatban előírt, hanem minden termodinamikai potenciálra elvégezzük. |
Az [[Termodinamika példák - A termodinamika differenciális összefüggései|előző feladat]] alapján a termodinamika differenciális összefüggései $\boxed{U(S,V)}$-re: | Az [[Termodinamika példák - A termodinamika differenciális összefüggései|előző feladat]] alapján a termodinamika differenciális összefüggései $\boxed{U(S,V)}$-re: | ||
19. sor: | 20. sor: | ||
azaz | azaz | ||
$$ \left(\frac{\partial T}{\partial V}\right)_S = -\left(\frac{\partial p}{\partial S}\right)_V. $$ | $$ \left(\frac{\partial T}{\partial V}\right)_S = -\left(\frac{\partial p}{\partial S}\right)_V. $$ | ||
− | |||
Az [[Termodinamika példák - A termodinamika differenciális összefüggései|előző feladat]] alapján a termodinamika differenciális összefüggései $\boxed{F(T,V)}$-re: | Az [[Termodinamika példák - A termodinamika differenciális összefüggései|előző feladat]] alapján a termodinamika differenciális összefüggései $\boxed{F(T,V)}$-re: | ||
26. sor: | 26. sor: | ||
$$ \frac{\partial}{\partial T}\left(\frac{\partial F}{\partial V}\right)_T = \frac{\partial}{\partial V}\left(\frac{\partial F}{\partial T}\right)_V, $$ | $$ \frac{\partial}{\partial T}\left(\frac{\partial F}{\partial V}\right)_T = \frac{\partial}{\partial V}\left(\frac{\partial F}{\partial T}\right)_V, $$ | ||
azaz | azaz | ||
− | $$ \left(\frac{\partial p}{\partial T}\right)_V = | + | $$ \left(\frac{\partial p}{\partial T}\right)_V = \left(\frac{\partial S}{\partial V}\right)_T $$ |
a keresett összefüggés. | a keresett összefüggés. | ||
Hasonlóan $\boxed{H(S,p)}$-re | Hasonlóan $\boxed{H(S,p)}$-re | ||
$$ \left(\frac{\partial H}{\partial S}\right)_p = T, \qquad \left(\frac{\partial H}{\partial p}\right)_S = V. $$ | $$ \left(\frac{\partial H}{\partial S}\right)_p = T, \qquad \left(\frac{\partial H}{\partial p}\right)_S = V. $$ | ||
− | + | Innen | |
+ | $$ \left(\frac{\partial T}{\partial p}\right)_S = \left(\frac{\partial V}{\partial S}\right)_p, $$ | ||
+ | ami a keresett összefüggés reciprokára hasonlít, de vegyük észre, hogy a rögzített változók mások. | ||
Analóg módon $\boxed{G(T,p)}$-re | Analóg módon $\boxed{G(T,p)}$-re | ||
$$ \left(\frac{\partial G}{\partial T}\right)_p = -S, \qquad \left(\frac{\partial G}{\partial p}\right)_T = V. $$ | $$ \left(\frac{\partial G}{\partial T}\right)_p = -S, \qquad \left(\frac{\partial G}{\partial p}\right)_T = V. $$ | ||
+ | Innen | ||
+ | $$ -\left(\frac{\partial S}{\partial p}\right)_T = \left(\frac{\partial V}{\partial T}\right)_p. $$ | ||
</wlatex> | </wlatex> | ||
</noinclude> | </noinclude> |
A lap jelenlegi, 2013. május 24., 17:40-kori változata
Navigáció Pt·1·2·3 |
---|
Kísérleti fizika 3. gyakorlat |
Gyakorlatok listája: |
Homogén rendszerek |
Feladatok listája: |
© 2012-2013 BME-TTK, TÁMOP4.1.2.A/1-11/0064 |
Feladat
- Bizonyítsuk be a Maxwell-összefüggést!
Megoldás
A Maxwell-relációk a termodinamikai potenciálok kétszeres parciális deriváltjainak Young-tétel szerinti megfeleltetéséből kaphatóak. Számításainkat nem csak a feladatban előírt, hanem minden termodinamikai potenciálra elvégezzük.
Az előző feladat alapján a termodinamika differenciális összefüggései -re:
A Young-tétel értelmében
azaz
Az előző feladat alapján a termodinamika differenciális összefüggései -re:
A Young-tétel értelmében
azaz
a keresett összefüggés.
Hasonlóan -re
Innen
ami a keresett összefüggés reciprokára hasonlít, de vegyük észre, hogy a rögzített változók mások.
Analóg módon -re
Innen